JANA GASHKOVA CV
Nimi: Jana Gashkova
Isikukood: 48308080211
Elukoht: Liikuri 48 — 48, 13618, Tallinn, Eesti
Telefon: +372 55662979
E-mail: jana.gashkova@gmail.com
Keskharidus:
1990 — 2001: Tallinna Humanitaargümnaasium
Kõrgharidus:
08.2001 – 06.2006: Tallinna Tehnikaülikool — Rahvamajandus, bakalaureusekraad
08.2006 – 06.2012: Tallinna Tehnikaülikool — Turundus, magistrikraad
Täiendavad kvalifikatsioonid:
Täiskasvanute koolitaja, tase 6 — kutsetunnistus nr 145510 (kehtib kuni 04.06.2024)
Noorsootöötaja, tase 6 — kutsetunnistus nr 002415 (kehtib kuni 22.05.2021)
10.2015 — praeguse hetkeni: Paprika OÜ — tegevjuht, turundusjuht, koolitaja, «vanem aednik»
07.2014 — 10.2015: Eurobio Lab OÜ (Natura Siberica Eesti) — Euroopa strateegiline turundusjuht
05.2011 — 06.2014: Tere AS — Tootejuht
10.2010 — 05.2011: Sunorek AS — Tootejuht
11.2005 — 09.2010: Drogas OÜ — Sortimendijuht
05.2004 — 11.2005: VP Market OÜ (Maxima OÜ) (Eesti) — Ostujuht
2010 – 2019 – turundusteemalised seminarid ja konverentsid
2018 – Konverents „Kuidas müüa ja turundada eestlastele“, Paprika agentuur, 8 tundi
2018 – Konverents „Kuidas müüa ja turundada venelastele“, Best – Marketing, 8 tundi
2018 – Turunduskonverents „Nutikalt suurepäraste tulemusteni“, JCI, 8 tundi
2018 – Kira Weber’i Online andragoogikakursus, 12 tundi
2018 – „Mina – bränd“ koolitus, 2 tundi
2017 – „Copywritingu kursus“, Eric Edmeades, 20 tundi
2017 – „Digiturunduse konverents“ — Best – Marketing, 8 tundi
2016 – Laagrikasvataja kursus, Skill Õppekeskus, 40 tundi
2016 – Turundus sotsiaalmeedias, Win-Win Solutions, 12 tundi
2015 – NLP ja käitumispsühholoogia kursus, Renatus OÜ, 6 kuud
2015 — Kõne koolitus, Nikolai Bentsler, 20 tundi
2015 – Guerilla turunduse kursus, Mihhail Piskunov (MOST OÜ), 6 tundi
2015 — Igor Mann turunduskursus, Business Education Plus, 12 tundi
2015 — Facebooki turundusstrateegia, Social Fly OÜ, 6 tundi
2014 – „Mängu jõud – mitteformaalsed õppimismeetmed“, Muvio OÜ (Game Club), 8 tundi
2013 – Koka algõpe, Tallinna Teeninduskool, 220 tundi
2013 – „Uue tootega turule“, Tartu Ülikool, 16 tundi
2012 — Brändi loomine, Marketingi Instituut, 8 tundi
2012 – Internetiturundus, Marketingi Instituut, 8 tundi
Kuna Paprika Tervisliku Turunduse kool korraldab ka mahukaid koolitusprogramme, kuhu on kaasatud ka teised koolitajad (WordPressi koolitaja, Google Ads koolitaja, Instagrami koolitaja, sisuloome koolitaja, teenusedisaini koolitaja, raamatupidamise koolitaja jne), siis ma aitan teistel koolitajatel luua koolitusi vastavalt täiskasvanute koolituse põhimõttetele. Vajadusel aitan ka meetmete valikuga ning koolituse struktuuri koostamisega.
Aastal 2018 Harjumaa Ettevõtlus- ja Arenduskeskuse tellimusel viisin turunduskoolituse MTÜ-de jaoks, mis oli koostatud koostöös HEAKi MTÜde arendamise eest vastutava esindajaga. Koolitus arvestas nii MTÜde omapärasid ja raskusi, kui ka ärimaailmas vajalikke turundusteadmisi ja oskusi. Tegemist on unikaalse programmiga, kuna nt isegi Kliendi mõiste MTÜ puhul erineb tavalisest Kliendi mõistest: MTÜ-de puhul on kliendiks nii riik, kui ka ettevõtted, kui ka tavainimesed. Lisaks on need inimesed, kes pole tihti võimelised maksma teenuse eest. Seetõttu oli ka turundus ja vastavalt sellele ka turunduskoolituse programm erineb tavakoolituse programmist.
Sel aastal viin läbi ka turunduskoolitusi Harjumaa ja Ida-Viru ettevõtluskeskustes „Alustavate ettevõtjate koolituse“ raames. Iga koolitaja teeb oma panust, koolituse ettevalmistamisel saavad kõik treeneridkokku ning arutavad, kuidas koostada programmi nii, et see oleks maksimaalseid kasulik ja ajakohane.
Praktikuna ja koolitajana olen külastanud ka Tallinna Majanduskooli ning Ettevõtluskõrgkooli Mainor, kus löön täiskasvanukoolitusele kaasa, rääkides turundaja igapäevastest tegevustest ja elust.
Lisaks tööle täiskasvanutega oman ka Laagrikasvataja ja Noorsootöötaja Kutsestandardeid ning sel aastal juba teist aastat järjest korraldan suvelaagris Start-up vahetust, ehk koostan programmi, mis on suunatud noorte ettevõtluskompetentsi arendamisele.Tegelemine arendus-, loome ja teadustööga on kindlasti üks suundadest, millele peaks ma andragoogina pöörama rohkem tähelepanu.
Materjalid: lingid minu poolt väljatöötatud programmile «Turundus MTÜ — de jaoks», mis on HEAKi poolt siiamaani kasutusel
Emakeel: vene keel
Võõrkeel | Mõistmine | Rääkimine | Kirjutamine | ||
Kuulamine | Lugemine | Suuline suhtlus | Suuline esitlus | ||
Eesti | C1 | C1 | C1 | C1 | C1 |
Inglise | C1 | C1 | C1 | C1 | C1 |
Saksa | A2 | A2 | A2 | A2 | A2 |
Hispaania | A2 | A2 | A2 | A2 | A2 |
Itaalia | A1 | A1 | A1 | A1 | A1 |
Nr | Aasta | Koolituse korraldaja, nimi ja kontakt | Koolituse teema/valdkond | Koolituse sihtrühm | Koolituse maht |
1. | 02.04.2014 | Natalia Bondareva (tel. 56263163) | „Äriplaan ja turundus toitlustusettevõttetele“
| Alustatavad ja kogenud ettevõtjad, kes tegutsevad toitlustuse alal | 6 AT |
2. | 15.02.2017 | Paprika OÜ | „Kuidas müüa rohkem ja allahindlusteta – Guerilla (ehk väikse eelarvega) turundus“
| Ettevõtjad, kes iseseisvalt tegelevad oma äri turundusega | 6 AT |
3. | 13.04.2017; 13.05.2017; 07.10.2017; | Paprika OÜ | „Kuidas kirjutada, et inimesed ostaks ja jagaks infot edasi“.
| Ettevõtjad, kes iseseisvalt tegelevad oma äri turundusega | 8 AT |
4. | 01.06.2017 | Paprika OÜ | „Säästlik turundus“
| Alustavad ettevõtjad | 6 AT |
5. | 21 – 22.07.2017 | Paprika OÜ | „Kuidas kirjutada, et inimesed ostaks ja jagaks infot edasi“. Kahepäevane sisuturunduse (copywriting) koolitus.
| Ettevõtjad, kes iseseisvalt tegelevad oma äri turundusega | 16 AT |
6. | 07.09.2017 (Helsinki); 08.09.2017 (Helsinki); 12.10.2017 (Tallinn); 14.10.2017 (Tallinn); 17.11.2017 (Helsinki); 02.12.2017 (Tallinn); 04.05.2018 (Narva) | Paprika OÜ | „Turundus loomingulistele inimestele“
narva
| Freelancerid ja käsitöölised | 6 AT |
7. | 03.10.2017 – 24.11.2017 | Äripäev Janell Assmann (Tel. 51928388) | „Efektiivne turundus Teie äri jaoks“
| Ettevõtjad | 24 AT |
8. | 04.10.2017 – 13.12.2017;
08.02.2018 – 29.03.2018 | Paprika OÜ | „Turunduse ja sisuloome online – koolitus“
| Ettevõtjad, kes iseseisvalt tegelevad oma äri turundusega | 8 nädalat, 16 AT |
9. | 20.10.2017 | SA Harju Ettevõtlus- ja Arenduskeskus Jevgenia Rõbakova (Tel. 53050016) | „Kõik algab armastusest: kuidas leida ja vormistada oma tarbijaskonda“
| MTÜ — de esindajad | 2 AT |
10. | 13.11.2017 | Südamete Soojus, Tallinn Anna Tõnissaar (Tel. 58233962)
| „Persoonibränd: miks, kellele, kuidas?“
| Freelancerid ja väiksed ettevõtjad | 6 AT |
11. | 18.11.2017 (Helsinki); 09.12.2017 (Tallinn); 13.01.2018 (Tallinn); 10.02.2018 (Tallinn, eesti keeles); 14.04.2018 (Tallinn)
| Paprika OÜ
Remax OÜ Ivo Lukk (Tel. 5076973) | „FACEBOOK oma kätega: sisust reklaamini“
| Ettevõtjad
RE/Max OÜ töötajad (kinnisvara maaklerid) | 8 AT |
12. | 28.01.2018 | Malkki Media, Soome Ksenia Malkki (Tel. +358451416335) | „Persoonibrändi ehitamine ja edendamine“
| Freelancerid ja väiksed ettevõtjad | 6 AT |
13. | 01.03. – 18.04.2018 | SA Harju Ettevõtlus- ja Arenduskeskus Jevgenia Rõbakova (Tel. 53050016) | „Eriline turundus erilistele MTÜ-dele: kõik, mida vaja teada MTÜ turundamiseks“
| MTÜ – de esindajad | 24 AT |
14. | 21.03.2018 – 04.04.2018; 24.09.2018 – 08.10.2018; | Paprika OÜ | „Persoonibränd: hirmud eemale!“
| Inimesed, kes soovivad alustada oma äri | 18 AT |
15. | 19.09.15 – 21.11.2018 | Paprika OÜ | „Turundus oma kätega“
| Ettevõtjad, kes iseseisvalt tegelevad oma äri turundusega | 10 nädalat; 20 AT |
16. | 20.02. – 08.05.2018 (Tallinn); 11.09. – 27.11.2018 (Tallinn); 01.11.2018 – 31.01.2019 (Tallinn); 08.01. – 02.04.2019 (Tallinn); 21.02.-23.05.2019 (Tallinn) 18.04. – 04.06.2019 (Tallinn) | Paprika OÜ | Interneti turunduse spetsialist
| Ettevõtjad, kes iseseisvalt tegelevad oma äri turundusega
Inimesed, kes tahavad omandada uut elukutset | 106 AT |
17. | 09.04.2019 (Narva) 10.04.2019 (Jõhvi) 16.04.2019 (Narva) 17.04.2019 (Jõhvi) 02.05.2019 (Tallinn)
| HEAK, IVEK | Turundus ja müük alustavatele ettevõtjatele | Alustavad ettevõtjad | 8 AT |
18. | 05.06.2019 (Jõhvi)
| IVEK | Mentorite klubi: „Efektiivne Online – turundus“ | Alustavad ettevõtjad | 5 AT |
19. | 05.08.2019 (Narva) | Paprika OÜ | „Persoonibränd: miks, kellele, kuidas?“
Koolitus on pühendatud väga populaarsele kaasaegsele teemale turunduses, milleks on persoonibränd. Selle vajadusele, ülesehitus protsessile ja edendamisele nii sotsmeedias kui ka teiste turunduskanalite kaudu.
| Alustavad ettevõtjad | 4 AT |
20. | 06.12.18 | Paprika OÜ | 06.12.2018 toimus minu poolt korraldatud konverents „Privet, ESTonskii klient: kuidas müüa ja turundada eestlastele“ | ||
21. | Lisaks ülalpool mainitud koolitustele sai läbiviidud terve hulk väiksemaid koolitusi, ärihommikusööke, turundusharjutusi ja muid turundusega ja müügiga seotud projekte. Lisaks esinesin erinevatel konverentsidel ja üritustel, mis on samuti enamasti seotud müügi – ja turundusega. |
|
LÄBIVAD KOMPETENTSID
Olen koolitaja turundusalal. Usun sellesse, et turundus on väga praktiline ala, ning sellesse, et turunduskoolitaja peab olema eelkõige turunduspraktik.
Lisaks turundustreeningute organiseerimisele ja läbiviimisele olen ka turundusagentuuri Paprika looja ja juhataja (www.paprika.ee), mis tähendab, et tegelen iga päev ka päriselt turundusega ja ettevõttete edendamisega. Kokku minu praktikas on olnud üle 50 klienti, keda ma aitasin väiksemal või suuremal määral, sealhulgas ka suuremad kliendid, nagu Balti Jaama Turg, VipMedicum, Sotsiaalministeerium jne. Teen aktiivselt koostööd ka Eesti suurimate turundus- ja PR agentuuridega, tegeldes venekeelse kommunikatsiooniga ja turundusega.
Võtan regulaarselt osa konverentsidelt (nii tavaosaleja, kui ka esinejana). Detsembris 2018 korraldasin konverentsi „Kuidas müüa ja turundada eestlastele“, mis oli suunatud parima kommunikatsiooni loomisele eestikeelse sihtrühmaga (https://paprika.ee/konverents_turundus_est)
Regulaarselt esinen ka raadios ja teles, kuhu mind kutsutakse turunduseksperdi arvamuse avaldamiseks.
Turundusega tegelen juba peaaegu 13 aastat ning oman ka MA ehk magistritaset turunduse valdkonnas. Esimese hariduse (bakalaureuse tase) järgi olen Rahvamajanduse spetsialist, tänu millele saan ka turundusele vaadata globaalselt, pidades silmas mitte ainult turunduse loomingulist aspekti , kui ka selle majanduslikku aspekti. Ka oma õpilasi õpetan analüüsida oma turundustegevusi.
Olen töötanud turundusjuhi ja brändijuhina sellistes ettevõttetes nagu Sunorek, Tere, Natura Siberica. Viimased aastad aga tegelen oma agentuuri arendamise ja koolitustega.
Pidevalt täiendan ennast nii isiklikult, külastades isikliku arengu treeninguid, kuid ka professionaalselt, uurides rahvusvahelisi (Ameerika, Euroopa, Venemaa) turundusallikaid ning külastades koolitusi ja turunduskonverentse nii Eestis, kui ka mujal.
Olen oma praktikas viinud läbi koolitusi ja haritavaid mänge nii lastele, noorukitele kui ka täiskasvanutele. Ning võin tõdeda, et iga vanuseline grupp ja iga inimene on väga erinev.
Kindlasti tulevad täiskasvanud omandama teatud teadmisi, kuid lisaks sellele on igaühel mingi lisaeesmärk, miks nad õppima tulevad. Olen oma kogemuses näinud nii õnne-, kui ka valupisaraid, kui midagi välja ei tule. Olen näinud vajadust kiidusõnades. Olen näinud ka seda, et 12 nädalaga saab inimene oma lapsehirmudest ja esinemishirmust lahti ning hakkab kirjutama suurepäraseid tekste endast ja enda tootest / teenusest. Olen näinud inimesi, kes on hetkel lahutusprotsessis ning soovivad alustada uut elu, sh ka uut professionaalset elu. Olen näinud ka neid, kes tulevad otsima uusi kontakte ja partnereid- Kusjuures leiavad ja alustavad koos uusi ja väga edukaid projekte.
Seda kõike ma pooldan ja püüan igatpidi toetada iga inimese algatusi, sest usun, et õigus õppida ning alustada uut elu on olemas igal inimesel, sõltumata vanusest. See usk täiesti vastab ka täiskasvanukoolituse põhiprintsiipidele, mille järgi kõik täiskasvanud võivad õppida ning vajavad haridust perioodiliselt läbi kogu elu.
Selge see, et maailm muutub ning tänapäeval pole praktiliselt võimalik omandada ühte ametit ning tegeleda sellega terve elu. Räägitakse, et lähitulevikus on keskmisel inimesel vajalik omandada elu jooksul 7 erinevad ametit. Selge see, et ka riik (eriti nii väike riik, kui Eesti) peaks neid trende toetama ning looma võimalusi eluaegseks hariduseks. Inimesed, omakorda, peavad olema võimelised rakendama uusi teadmisi ja oskusi.
Püüan olla õppijate vastu tolerantne, austada nende isiklikku elu, sõltumatust ja teiste tegevuste olemasolu. Kuigi minu poolt korraldatavad koolitused on praktilised ning eeldavad ka kodutöid, annan võimalust 2 korda 12 nädala jooksul esitada oma tööd hiljem tingimusel, et nad informeerivad mind. Koolitustel kasutan aktiivselt ka grupiarutelusid, kus me jagame kogemust — see aitab rääkida ühel tasemel, luua dialoogi ja hoida partnerlust minu ja õppijate vahel.
Pole kunagi pidanud ennast juhiks – olen õppijate jaoks koostööpartner, kelle ülesanne on edastada teadmisi ning kogemust.
Eetilised küsimused tekivad koolituste jooksul üsna regulaarselt ning erineval tasemel.
Seda eelkõige seepärast, et kaasaegne turundus eeldab oskust avalikult esineda ja kirjutada iseendast, enda tootest või teenusest. Mida me aktiivselt ka harjutame tundide jooksul.
Suhtlemiseks, materjali avaldamiseks ja kodutööde esitamiseks loome alati suletud gruppe Facebook-is ning tihti esialgu puutume kokku sellega, et inimesed ei julge panna oma töid välja, kuna kardavad kriitikat. Seetõttu kohe esimeses tunnis me räägime reeglitest, üks millest on teiste austamine. Ning ka sellest, et parima tulemuse me saame siis, kui kõik võtavad koolitusest aktiivselt osa, mis omakorda eeldab aktiivset osalemist. Tundides teeme ka erinevaid mänge ja harjutusi (nt raadioreklaam, müüvate tekstide kirjutamine, väitlusharjutused) jne, mis aitavad julgusele kaasa. Esimeses tunnis palume inimestel rääkida ka oma elu saavutustest ning sellest, mille üle nad tunnevad uhkust. Mis aitab ka tunda ennast enesekindlamalt.
Kindlasti on ka neid, kellel ei tule tekstid, reklaami seadistamine või muud asjad kohe nii hästi välja. Selgitame ning anname teise, kolmanda jne võimalust esitada oma tööd. Kui me näeme, et inimesel on raske, siis leiame ka aega konsultatsiooni jaoks või arutame sotsmeedias keerulist teemat isiklikult, et siiski mitte tuua see kõigi inimeste kätte.
Mõnikord juhtub ka nii, et nt tekst massaažist ei tule hästi välja, samas aga tekst restoranist tuleb super välja. Püüame alati inimesi motiveerida ning anda erinevaid harjutusi, et aidata neil oma potentsiaali avada ning elimineerida hirmu.
Koolitajana pean tähtsaks suhtuda austusega nii õppijatesse, kui ka kolleegidesse ja partneritesse, hoida nende autoriteeti ning igatpidi toetada. Paari aastaga on minu kolleegid muutunud mu sõpradeks ja koostööpartneriteks, kellega ma jagan ka turundustööd.
Minu ettevõte Paprika OÜ on registreeritud Eesti hariduse Infosüsteemis (Paprika tervisliku turunduse kool) ning jälgib Täiskasvanute koolituse seadusest tulenevaid eeskirju ja nõudeid (majandustegevusteadete esitamine, õppekavade ja õppetingimuste olemasolu kodulehel, vastava õppekeskkonna loomine jne).
Vastav info iga koolituse kohta on esitatud vastava koolituse kodulehel: https://paprika.ee/come-and-stay; https://assistent.paprika.ee jt.
Paprika OÜ teeb koostööd ka Töötukassa, Harjumaa Ettevõtlus- ja arenduskeskuse ja Ida – Viru Ettevõtluskeskusega ning jälgib oma töös ka nende organisatsioonide reegleid ja eeskirju.
Paprika OÜ hoolikalt suhtub ka Maksu- ja Tolliameti eeskirjade täitmisesse, mille järgi iga aasta 31.jaanuariks peab olema esitatud õppijate nimekiri edaspidiseks info sissekandmiseks deklaratsioonidesse.
Minu poolt korraldatud koolituste hulgas on olemas nii lühikesed (4 – 8 AT), kui ka pikemad programmid (90 – 106 AT). Reeglina koosnevad kõik koolitused 50% teooriast ning 50% praktikast, kusjuures ma püüan kogu aeg suurendada praktika osakaalu, eelkõige mitteformaalsete meetodite arvelt.
Minu arust turunduses ja müügis on olemas teatud teemad, mis peavad olema väga hästi läbitöötatud selleks, et turundus osutuks edukaks. Nende sügavaks läbitöötamiseks annan õppijatele kodutöid, mida kontrollin ja annan tagasisidet.
Tagasisidet annan: isiklikult, avalikult FB grupis ning avalikult iga tunni alguses, et terve grupp õpiks ning seda terve koolituse vältel.
Sõltumata pikkusest kõik koolitused sisaldavad praktilisi ülesandeid, mida me teeme ning kohe ka arutame. Et jällegi saada paremini aru, kus on tehtud vead ning kuidas võiks selle ülesandega hakkama paremini saama. Tagasisidet annan tüüpiliselt nn „hamburgeri“ mudeli järgi. Ehk siis „tugevused“ – „nõrkused“ – „tugevused“. Seda meetodit kasutan alates NLP kursuse läbimisest aastal 2015.
Kuna koolituse käigus võtame erinevaid teemasid, siis annan ka tagasisidet jooksvalt iga teema kohta eraldi.
Tüüpiliselt koolituste läbiviimiseks kasutan eesti või vene keelt (sõltuvalt grupist), kuid kuna turunduses on hästi palju rahvusvahelist terminoloogiat, siis kasutan ka inglise keelt ja inglisekeelseid lühendeid.
Õppijad saavad kätte materjale, kus on olemas inglisekeelsete terminite ja lühendite seletused.
Seda on vaja nt sotsmeedia (Facebook, Instagram) ja Google Ads reklaamide seadistamiseks, WordPressis kodulehtede loomiseks, läbiviidud kampaaniate analüüsimiseks ja reklaamkampaaniate planeerimiseks.
Manusest leiate slaide koolitusest, kus on toodud terminid koos nende tõlgendusega.
Traditsiooniliste offline koolituste puhul kasutan Facebook-i. Seda on vaja grupiga suhtlemiseks tundide vahel, kodutöö esitamiseks ning tagasiside andmiseks.
Samas olen viinud läbi ka online koolitusi, mille jaoks kasutasin Pruffme.com platvormi: https://pruffme.com/landing/u279857/samsebemarketolog
(hetkel on õigus juba kahjuks aegunud, seega ei pruugi seda näha)
Koolituse koduleht: https://content.paprika.ee
Platvorm annab palju võimalusi õppimiseks, harjutamiseks jne, mida oleme ka aktiivselt kasutanud.
Niikaua, kui antud koolituse salvestused olid kättesaadavad, jagasime neid ka offline kursuse tudengitele, et neid oleks võimalik vaadata keerulised teemad kodus läbi.
Tulevikus on plaanis teatud tunnid salvestada ning ehitada üles kombineeritud online – offline süsteemi, et muuta koolitusi veelgi mugavamaks.
Lihtsamate seminaride ja praktiliste online harjutuste läbiviimiseks kasutab Skype-i. Online harjutuste läbiviimisel püüan samuti kasutada aktiivseid online õppemeetodeid, nagu pildid, dialoogid väikestes gruppides ja siis ühes suuremas grupis, info otsimine Internetis (nt refleksiooni jaoks), emojide kasutamine jne.

ÕPPEPROTSESSI ETTEVALMISTAMINE
Osa minu poolt läbiviidud koolitustest on tellitud, osa on minu poolt korraldatud.
Tellitud koolituse puhul tavaliselt saan korraldaja poolt soovide, ootuste ning ka õpperühma taseme kirjeldust (nt alustavad ettevõtjad). Võimalusel, kui koolituse korraldaja on nõus edastada mulle õppijate kontaktandmeid, võtan nendega ühendust planeerimise etapil, et selgitada ka nende personaalseid vajadusi ja ootusi. Tavaliselt aga tellitud koolituse puhul seda ei toimu. Sellisel juhul esitan küsimust eesmärgi ja ootuste kohta grupile koolituse alguses, et võimalusel natuke koolitust sättida.
Minu poolt korraldatavate koolituste puhul püüan alati selgitada vajadused enne koolitust.
Seda teen kas telefonikõnes või ankeedi abil (Google Forms). Pika koolituse puhul (Interneti turunduse spetsialist) on minu jaoks väga tähtis teada inimese taset ning ka praktika läbimise võimalust. Antud koolituse puhul toimub lõplik hindamine projekti esitamise kujul, seega on kohe alguses vaja teada, kas antud projekt on inimesel olemas? Kas ta soovib tegeleda oma ettevõtte turundusega või kaalub tulevikus tegeleda teiste projektide edendamisega. Juhul, kui projekti pole, me pakume õppijatele oma partnerite listi, kes otsivad endale praktikanti. Niimoodi saab ettevõtte endale spetsialisti, õppija aga võimalust harjutada.
Nagu ma üleval mainisin, koolituse ettevalmistamisel uurin ka õppijate taset.
Vastavalt sellele mõned koolituspäevad jagan kaheks (nt kodulehe loomine WordPressis), ehk siis algajad ja kogemusega õppijad.
Grupi üldtaseme tundmine aitab paremini planeerida ka praktilisi harjutusi.
Materjalid:
link Instagram-i koolituse ettevalmistusankeedile:
https://forms.gle/24XybA3WCnUHLwaT9
Praktikakohtade nimekiri: Praktika veebruar
Eetilised küsimused tekivad koolituste jooksul üsna regulaarselt ning erineval tasemel.
Seda eelkõige seepärast, et kaasaegne turundus eeldab oskust avalikult esineda ja kirjutada iseendast, enda tootest või teenusest. Mida me aktiivselt ka harjutame tundide jooksul.
Suhtlemiseks, materjali avaldamiseks ja kodutööde esitamiseks loome alati suletud gruppe Facebook-is ning tihti esialgu puutume kokku sellega, et inimesed ei julge panna oma töid välja, kuna kardavad kriitikat. Seetõttu kohe esimeses tunnis me räägime reeglitest, üks millest on teiste austamine. Ning ka sellest, et parima tulemuse me saame siis, kui kõik võtavad koolitusest aktiivselt osa, mis omakorda eeldab aktiivset osalemist. Tundides teeme ka erinevaid mänge ja harjutusi (nt raadioreklaam, müüvate tekstide kirjutamine, väitlusharjutused) jne, mis aitavad julgusele kaasa. Esimeses tunnis palume inimestel rääkida ka oma elu saavutustest ning sellest, mille üle nad tunnevad uhkust. Mis aitab ka tunda ennast enesekindlamalt.
Kindlasti on ka neid, kellel ei tule tekstid, reklaami seadistamine või muud asjad kohe nii hästi välja. Selgitame ning anname teise, kolmanda jne võimalust esitada oma tööd. Kui me näeme, et inimesel on raske, siis leiame ka aega konsultatsiooni jaoks või arutame sotsmeedias keerulist teemat isiklikult, et siiski mitte tuua see kõigi inimeste kätte.
Mõnikord juhtub ka nii, et nt tekst massaažist ei tule hästi välja, samas aga tekst restoranist tuleb super välja. Püüame alati inimesi motiveerida ning anda erinevaid harjutusi, et aidata neil oma potentsiaali avada ning elimineerida hirmu.
Koolitajana pean tähtsaks suhtuda austusega nii õppijatesse, kui ka kolleegidesse ja partneritesse, hoida nende autoriteeti ning igatpidi toetada. Paari aastaga on minu kolleegid muutunud mu sõpradeks ja koostööpartneriteks, kellega ma jagan ka turundustööd.
Materkalid: õppekavade näidised
Isegi kui viin koolitust ühe õppekava järgi, on koolitus tegelikult iga kord erinev.
See jällegi sõltub grupi tasemest, ootustest ja ka grupi tagasisidest.
Lisaks sellele püüan ma alati katsetada uusi meetodeid, mistõttu ka ühte ja sama teemat võin ma käsitleda erinevalt, kasutades erinevaid harjutusi ja meetmeid. Seega üldine programm on sama, meetodid aga võivad erineda. Nii, nt „teenuse omaduste ja kasude“ teema parimaks arusaamiseks võin ma üks kord kasutada debattide meetodit, teine kord aga tööd väikestes gruppides.
Kõige rohkem mänguruumi aga annavad praktilised tunnid, mille eesmärgiks on harjutada ning katsetada omandatud teadmisi.
Praktikatundideks olen välja töötanud terve rida ülesandeid, millest kombineerin tundi vastavalt vajadustele. Kord teen suuremat rõhku müüvate tekstide kirjutamisele, kord case – study arutamisele, kord reklaami seadistamisele. Tegemist on elava protsessiga mida ma jälgin, koordineerin ning muudan vastavalt vajadustele selleks, et saavutada õpiväljendeid parimal viisil.
Materjalid: harjutuste näidised ja koolituspäeva programmi näidis
SETI: turunduse alused
Interneti maailm muutub väga kiiresti, mistõttu muutuvad ka koolitusmaterjalid. Iga kord enne konkreetse koolituse läbiviimist ma vaatan materjalid üle ning kohandan neid vastavalt reaalsele olukorrale.
Eriti on see aktuaalne sotsmeedia (Facebooki ja Instagrami) puhul, kuna need instrumendid muutuvad regulaarselt. Alustades piltide mõõtudest lõpetades reklaamide pikkuste ja seadistamise reeglitega.
Tavaliselt teen ma Facebook koolitusi laupäeviti, kuna tegemist on mahuka teemaga, mis eeldab pikka päeva. Iga reede enne koolitust ma vaatan veel kord kõiki materjale läbi kontrollides, et nad vastaks tegelikkusele. Üks kord on mu koolitaja karjääris juhtunud selline olukord, et ma teadsin, et Facebook plaanib ühendada 2 reklaaminstrumenti: Ads Manager ja Power Editor, kuid infot konkreetse aja kohta ei olnud. Õhtul enne koolitust kontrollisin kõik materjalid läbi et veenduda, et nad vastavad tõele. Laupäeval koolituse ajal aga selgus, et ühte instrumenti enam pole. Õhtul sain ka Facebooki poolt ametliku kinnituse, et sel päeval kell 11.00 üks instrumentidest oli eemaldatud.
Seega kaasaegse turunduse puhul mängib isegi 1 päev rolli. Mis eeldab ka minu kui koolitaja poolt suurt paindlikust.
Materjalidesse lisan alati linke algallikatele. See harjumus on tekkinud juba ülikooli ajal. Seda õpetan ka oma õppijatele, kuna minu klientide praktikas on olnud, et Facebook blokeeris lehti algallikatele linkide puudumise tõttu. Seega kutsun kõiki üles kasutada linke igas postituses ja tekstis, kui seda vaja on.
Materjalid: slaidide näidised linkidega autoritele
ÕPPEPROTSESSI LÄBIVIIMINE
Internetiturunduse õppijad jagunevad tavaliselt kaheks grupiks: need, kes tulid õppima, kuidas edendada oma projekti ning need, kes soovivad muuta elukutset ning jätkata teiste projektide edendamisega.
Seega kuigi esialgselt õppekavas seatud kursuse eesmärgid on ühised, on igal õppijal ka oma individuaalne eesmärk, mida me arutame kursuse planeerimise etapil ning ka esimeses tunnis ootuste arutamisel. Samas uurin, mis teemad on iga õppija jaoks kõige aktuaalsemad, püüdes planeerida edaspidist grupitööd nii, et hõlmata kõige aktuaalsemaid teemasid, säilitades koolituse struktuuri.
Lisaks professionaalsetele eesmärkidele on igal õppijal ka nö isiklik eesmärk, kuna tihti alustavate ettevõtjate puhul puutun ma kokku hirmudega. Kuidas endast kirjutada, mida mõtlevad teised jne – need on tüüpilised küsimused, mis õppijatel tekivad. Seega ma püüan suhtuda igasse õppijasse individuaalselt ning arvestada iga õppija potentsiaali ja eesmärgiga.
Materjalid: väljavõte koolituselt
Kõik algab füüsilisest keskkonnast, olen nüüd selles 100% kindel. Koolitusmaterjal võib olla väga põnev ja kasulik, inimesed ägedad ja koolitaja – proff. Kuid kui füüsiline keskkond on ebamugav, kui ruumis pole õhku, arvuti ei lähe internetti ning kõht on tühi – siis võivad kõik muud tegevused minna täiesti luhta.
Kord tegin ühe väga huvitava koolituse loomingulistele inimestele. Koolitusruum asus Vanalinnas ja toetas igatpidi seda koolitust. Snäkkidest olid puuviljad ja küpsised, kuna tegemist oli lähikese 3 – tunnise koolitusega. Koolituse lõpus tuli mu juurde üks õppija ja ütles, et ei saanud mõelda, kuna kõht oli tühi. Kõht oli aga tühi, kuna puuvilju ta ei söö – need raskendavad materjali omandamist. Juurvilju aga ei olnud. Nii et nüüd alati pakun õppijatele ka porgandeid ja tomateid. 😊
Nali naljaks, aga füüsilisel keskkonnal on kindlasti tähtis roll, seega jälgin et ruum oleks mugav ja tuulutatud, toit oleks hea, kohv kuum ja projektori pilt selge. Kui koolitus on korraldatud teise korraldaja poolt, siis alati püüan astuda eelnevalt ruumidest läbi et hinnata nende sobivust ning mõelda ruumi planeerimisest.
Ka oma ruumides muudan aeg-ajalt laudade – toolide asukohta, et tuua värsket pilku sisse.
Mis puudutab aega, siis iga 1,5 tunni tagant ma teen kohvipausi, iga 3 tunni tagant aga pikemat lõunapausi.
Mis puudutab vaimset ja emotsionaalset keskkonda, siis püüan inimesi alati motiveerida ning tuua positiivseid näiteid oma kogemusest. Neid õnneks juba on. Kui ma näen, et mingi ülesanne ei tule välja, annan ka täiendavaid loomingulisi ülesandeid, mis toovad juurde positiivi ja naeratusi.
Üleüldiselt pean ennast mitteformaalseks treeneriks ning kohe algusest reeglite loetlemisest toon nalja sisse. Seega esimese tunni lõpuks inimestel on tavaliselt positiivne meeleolu. Mõnikord panen jooksma ka turundusega seotud videosid, nii tõsiseid, kui ka naljakaid, sõltuvalt teemast ja vajadustest.
Üsna keerulised on mõned kodutööd. Tead, et mõned õppijad kulutavad mõne kodutöö peale 5-6 tundi. Sellest, et maanduda stressi informeerin kohe, et igaüks võib kulutada selle töö peale täpselt niipalju aega, kui temal on. See aitab ka luua tolerantset keskkonda, kus igaüks on aktsepteeritud sellisena, nagu ta on.
Materjalid: koolitustel kasutatava temaatilise video näidis
Nagu sai varem mainitud, koolitus on elav protsess. Vaatamata õppekava olemasolule, on iga koolitus alati erinev.
Reaalne koolituse programm sõltubki grupi vajadustest. Terve koolituse vältes kaasan õppijaid ning küsin nende tagasisidet, lisaks teeme ka erinevaid harjutusi et aru saada, kus grupp on ning kui hästi on üks või teine teema omandatud.
Kui ma näen, et mingi teema osutus keeruliseks või õppijad soovivad pöörata teatud teemale rohkem tähelepanu, siis teen ma programmis muudatusi ning valin neid töövorme ja meetodeid, mis aitavad grupil saavutada õppeväljundeid parimal viisil.
Materjalid: plaanivälise ülesande näidis
Püüan mängida õpiprotsessis alati toetavat rolli ning toetan kõiki arutelusid ja diskussioone, mis õppekäigus tekivad. Turunduse puhul on see eriti oluline, kuna „turunduslihas“ on põhimõttelist sama, nagu ükskõik mis muu lihas. Ning mida rohkem erinevaid kliente, olukordi jne me arutame, seda rohkem kogemust õppijad kogevad.
Kuid grupis on alati aktiivsemaid liikmeid, kellel on iga asja kohta olemas arvamus. Lisaks läbib grupp erinevaid etappe ja protsesse, ilma milleta poleks õppeprotsess võimalik.
Minu jaoks on tähtis, et igaüks tunneks ennast mugavalt ning seetõttu, kui keegi grupist võtab enda peale liiga aktiivset rolli ning hakkab teisi segama, püüan ma ikka seda olukorda lahendama nii, et saavutada „win – win“ lahendust.
Eelkõige sellistes olukordades püüan ma käituda viisakalt kõikide osalejate suhtes ning näidata õppijatele, et kõik arvamused on teretulnud. Kui ma näen, et keegi õppijatest püüab saada kogu tähelepanu, ma tuletan meelde reegleid, mida me arutame kohe esimeses tunnis ning rõhutan seda, et me heameelega kuulaks lõpuni, kuid kahjuks aeg on piiratud.
Mõnikord püüan ma suunata aktiivse liikme küsimusi grupile, et kaasata ka teisi õppijaid. Igas tunnis me räägime reaalsetest turunduscase-dest ning küsin õppijate käest, mismoodi saaks nad neid case lahendada. See aitab grupil juba algetapil lasta aur välja ning olla positiivsel lainel.
Üleüldiselt aga siiamaani on mul õnnestunud luua positiivset emotsionaalset keskkonda. Umbes 5. – ks nädalaks on näha, et inimesed hakkavad veetma ühisaega ka väljaspool koolitust, muutuvad väga toetavateks ning aitavad teineteisele kaasa.
Turunduskoolituste puhul on üsna raske hinnata õpiväljundite saavutamist, kuna tegemist on üsna loomingulise alaga.
Esimesel Internetiturunduse koolitusel andsin õpiväljundite hindamiseks erinevaid case-study-sid oma kogemusest, mida õppijad pidid lahendama. Samas ei andnud see mingit hinnangut tervele õppeprotsessile, mistõttu otsustasin hindamiskriteeriumeid muuta.
Hetkel peavad õppijat esitama koolituse lõpus oma projekti, mida nad koordineerivad terve koolituse vältel. Tegemist on kas oma projektiga (ettevõttega) või projektiga, mida õppijad saavad praktika läbiviimiseks.
7 – 8 minuti jooksul õppija peab esitama oma projekti, rääkides sammudest, mis said tehtud esimesest nädalast viimase nädalani.
Kuna me alustame teemast Turunduse alused, mis sisaldab teemat „kliendid, turundusmiks, turunduskanalid“ jne, alustavad õppijad sellest, kes on nende projekti kliendid ning analüüsist, kas on see algusest nii olnud või on tänu kursusele arusaam muutunud. Mis on parimad turunduskanalid, mis kanalid on juba töös, mis kanaleid on plaanis kaasata, mis on toote või teenuse põhikasud ja argumendid. Ning siis räägivad järgmistest etappidest: mis reklaamid said seadistatud, mis koduleht sai valmis, mis tekstid kirjutatud, mis toimis, mis mitte, mis tulemusi nad said jne.
Ettekanne on vabas vormis. Meie jaoks on tähtis näha, mis reaalsed tegevused said ettevõetud, mis tulemusi õppija saavutas ning mis on edaspidised planeeritud tegevused.
Materjalid: ettekannete näidised

ÕPPEPROTSESSI ANALÜÜS JA HINDAMINE
Info kogumine on jagatud kaheks osaks:
Info kogumise koolituse jooksul (pikemate koolituste puhul), mis aitab jooksvalt kohandada koolituse programmi ning viia see konkreetse grupi vajadustega kokku. Kogutud info põhjal võin teha otsust muuta teoreetilise ja praktilise materjali osakaalu, muuta õppemeetmeid, jagada teatud tundideks gruppi kaheks osaks (kui õppijate tase on väga erinev) jne.
Seda infot tavaliselt kogun suuliselt.
Info kogumine koolituse lõpus aitab hinnata koolituse sisu, õppekava ja teemade aktuaalsust, harjutuste ja meetodite efektiivsust, ning ka iga koolitaja tööd. Antud info põhjal teen strateegilisi otsuseid koolituse programmi ja õppekava osas, mõnikord muutes ka koolituse pikkust, koolituse teemasid ning koolitajaid.
Seda infot ma kogun kirjaliku ankeedi viisil, mis koosneb nii etteantud vastustega küsimustest, kui ka avatud küsimustest.
Materjalid: «Internetiturundus» koolituse tagasisideleht
Kui ma toon turule uut koolitust, siis esialgu püüan teha seda soodsamalt ning väiksele test – grupile, et analüüsida, mis teemad osutusid kõige tähtsamateks ning kas valitud meetodid sobivad või mitte.
Samas analüüsin ka mitu korda toimunud koolitusi, koolituseesmärkide täitmist ning grupi tagasisidet.
Tänu sellele kohandan koolituse programmi, kasutatavaid meetmeid ja ka igale teemale pühendatud aega.
Üks ja sama kursus „Internetiturunduse spetsialistid“ jookseb hetkel 5. korda. Siiamaani pole ma läbiviinud ühtegi sarnast kursust. Kursuse programm ja meetmed muutuvad sõltuvalt läbiviidud analüüsist, eesmärkide täitmisest ning õppijate ja koolitajate tagasisidest.
Materjalid: 3 sama kursuse õppekava, mis näitavad, kuidas kursus muutub ajas sõltuvalt läbiviidud analüüsist, eesmärkide täitmisest ning õppijate ja koolitajate tagasisidest
Õppekava 12 nädalat, Interneti turunduse spetsialist
Õppekava 14 nädalat, Interneti turunduse spetsialist
Õppekava 14 nädalat uus, Interneti turunduse spetsialist
Nagu ma ülalpool mainisin, turunduse puhul on tegemist üsna loomingulise alaga, mille tulemused sõltuvad mitmest tegurist. Neid tegureid on raske hinnata tuginedes konkreetsetele faktidele, seepärast põhiline hindamiskriteerium on projekti kokkuvõte, mis sisaldab endas kõiki tegureid: nii loomingulist poolt, kui ka tehnilisi oskusi (reklaami seadistamine, reklaami tulemuste analüüsimisvõime jne)
Selline kokkuvõte annab head ülevaadet tehtud tööst, omandatud teadmistest ja ka õppija arengust koolituse vältel.
Kogu koolituse vältel ma jälgin grupi tööd ja dünaamikat ning ka teadmiste omandamise protsessi ning viin vajadusel nõutud korrektuure sisse.
Õppeprotsessi käigus hindan ka enda tegevusi. Üldjoontes saan koolitajana kõrgeid hinnanguid, kuna olen mitteformaalne ja positiivse meeleoluga treener. Koolituskogemus on üsna pikk, kasutatavate meetmete valik on lai, mistõttu on koolitused lihtsad ja lõbusad, samas aga praktilised ja informatiivsed.
Minu koolituste puhul on 3 tüüpi seotud isikuid:
1) Õppijad
Õppijad saavad teada õppe tulemustest peale projekti kaitsmist. Kui kaitsmine on läinud edukalt ning on täidetud ka õppekavas kirjeldatud õpe lõpetamise eeldused (osaleja on külastanud vähemalt 75% auditoorsetest tundidest ning esitanud praktilise töö ehk projekti läbitud praktika põhjal), siis saab ta kätte tunnistuse eduka koolituse läbimise kohta.
Kui õppija on külastanud vähem kui 75% auditoorsetest tundidest või ei ilmunud projekti kaitsmisele, saab ta kätte tõendi, kus on mainitud külastatud tundide arv)
2) Koolitajad
Peale iga tundi ma kogun tagasisidet konkreetse tunni kohta, mida edastan ka vastavale koolitajale. Selle tagasisidega koolitaja arvestab järgmise tunni planeerimisel jooksva koolituse käigus ning järgmise koolituse planeerimisel. Siis, kui koolitus on lõppenud ning üldtagasiside koolituse kohta on käes, arutame koolitajaga samuti tagasisidet tema tundide kohta.
3) Koolitus on korraldatud muu organisatsiooni poolt
Sellisel juhul tagasisidet tavaliselt kogub korraldaja ning informeerib mind koolituse tulemustest ning õppijate arvamustest. Samas, kui tellitud koolitus on pikk (kestab mitu päeva või isegi mitu nädalat), siis kogun ka mina koolitajana jooksvalt infot ja tagasisidet, et efektiivsemalt planeerida enda tegevusi koolituse vältel.
Materjalid: väljastatud tunnistuse, tõendi ja ainelehe näidised
TEGELEMINE ARENDUS-, LOOME- JA TEADUSTÖÖGA
Osaleb koostöövõrgustike ja töögruppide tegevustes, avaldades arvamust ja tehes ettepanekuid täiskasvanukoolituse valdkonnas
Kuna Paprika Tervisliku Turunduse kool korraldab ka mahukaid koolitusprogramme, kuhu on kaasatud ka teised koolitajad (WordPressi koolitaja, Google Ads koolitaja, Instagrami koolitaja, sisuloome koolitaja, teenusedisaini koolitaja, raamatupidamise koolitaja jne), siis ma aitan teistel koolitajatel luua koolitusi vastavalt täiskasvanute koolituse põhimõttetele. Vajadusel aitan ka meetmete valikuga ning koolituse struktuuri koostamisega.
Aastal 2018 Harjumaa Ettevõtlus- ja Arenduskeskuse tellimusel viisin turunduskoolituse MTÜ-de jaoks, mis oli koostatud koostöös HEAKi MTÜde arendamise eest vastutava esindajaga. Koolitus arvestas nii MTÜde omapärasid ja raskusi, kui ka ärimaailmas vajalikke turundusteadmisi ja oskusi. Tegemist on unikaalse programmiga, kuna nt isegi Kliendi mõiste MTÜ puhul erineb tavalisest Kliendi mõistest: MTÜ-de puhul on kliendiks nii riik, kui ka ettevõtted, kui ka tavainimesed. Lisaks on need inimesed, kes pole tihti võimelised maksma teenuse eest. Seetõttu oli ka turundus ja vastavalt sellele ka turunduskoolituse programm erineb tavakoolituse programmist.
Sel aastal viin läbi ka turunduskoolitusi Harjumaa ja Ida-Viru ettevõtluskeskustes „Alustavate ettevõtjate koolituse“ raames. Iga koolitaja teeb oma panust, koolituse ettevalmistamisel saavad kõik treenerid
kokku ning arutavad, kuidas koostada programmi nii, et see oleks maksimaalseid kasulik ja ajakohane.
Praktikuna ja koolitajana olen külastanud ka Tallinna Majanduskooli ning Ettevõtluskõrgkooli Mainor, kus löön täiskasvanukoolitusele kaasa, rääkides turundaja igapäevastest tegevustest ja elust.
Lisaks tööle täiskasvanutega oman ka Laagrikasvataja ja Noorsootöötaja Kutsestandardeid ning sel aastal juba teist aastat järjest korraldan suvelaagris Start-up vahetust, ehk koostan programmi, mis on suunatud noorte ettevõtluskompetentsi arendamisele.
Tegelemine arendus-, loome ja teadustööga on kindlasti üks suundadest, millele peaks ma andragoogina pöörama rohkem tähelepanu.
Materjalid: lingid minu poolt väljatöötatud programmile «Turundus MTÜ — de jaoks», mis on HEAKi poolt siiamaani kasutusel
https://www.facebook.com/events/2054513391460457
https://www.heak.ee/ru/uritused/osobyi-marketing-dlja-nko

PROFESSIONAALNE ENESEARENDAMINE
Iga kord peale koolituse läbiviimist viin läbi refleksiooni, mõeldes, mida võiks teha paremini programmi seisukohalt ning mida ma võiks teha koolitajana paremini.
Arvan, et minu tugevateks külgedeks on positiivne meel ning suur praktiline kogemus. Lisaks suurtele rahvusvahelistele ettevõttetele on minu portfoolios ka üle 50 väikest ja keskmist ettevõtet ning ka terve rida freelancereid, keda ma olen turundusega aidanud. Need ettevõtted ja inimesed on erinevate alade esindajad, mistõttu on mul hetkel kogemust vist kõikides alades (ka väga tehnilistes alades) nii B2B, kui ka B2C alal. Õiged turundusotsused tulevad intuitiivselt, mistõttu saan ma anda praktilist nõu põhimõtteliselt iga juhtumi puhul.
Olen teinud ka väga palju tööd isiksuse tasemel. Olen erineval ajal läbinud erinevaid psühholoogilisi koolitusi, külastan regulaarselt ka meditatsioone, mistõttu ka minu suhtumine inimestesse on muutunud palju rahulikumaks ning vastuvõetavamaks.
Iseloomult olen „eluaegne tudeng“. Tunnen huvi paljude asjade vastu. Nii nende, mis on seotud turunduse ja haridusega, kui ka psühholoogia ja muude alade vastu. Kõik need mainitud omadused aitavad minu, kui koolitaja, kompetentsi tugevdamisel.
Mis puudutab arenguvajadusi, siis tunnen puudust uute teemade õppimisest ja rahvusvahelisest keskkonnast.
Enda arenguplaanis on astuda välja rahvusvahelisele tasemele, seda eelkõige minnes rahvusvahelistele koolitajate projektidele ja koolitustele. Usun, et tänu sellele saaksin õppida uusi meetmeid, mida saaks oma koolitustel kasutada.
Valdan erineval tasemel 6 keelt ning tunnen, et suudaks koolitajana ning ka isiksusena saavutada palju rohkem, kui kasutaks mitte ühte – kahte keelt, vaid rohkem keeli. Lisaks rahvusvaheline tase aitaks viia Paprika kooli ja koolitusi hoopis teisele tasemele.
Mis puudutab uusi teemasid, siis tunnen hetkel suurt huvi Loomingulisuse arendamise vastu. Näen selle teema arendamises suurt potentsiaali, lisaks läheb see turundusega hästi kokku ning võiks osutuda väga aktuaalseks teemaks.
Kindlasti jätkan enesearengut ka andragoogika alal.
Jälgin enda energia taset ning püüan vältida olukordi, kui ma hakkan ära väsima. Seda nii füüsiliselt, kui ka emotsionaalselt.
Hetkel oskan seda juba väga hästi tundma ning esimeste vihjete tekkimisel võtan pausi.
Tegelen paar korda nädalas kindlasti spordiga, lisaks ujun ning olen palju värske õhu käes. Pühapäeviti lülitan arvuti ja telefoni täiesti välja. See on päev, kui mind pole võimalik saada ükski sots.meedia kanali kaudu. Seda päeva ma veedan koos oma perega looduse käes.
Lisaks sellele tegelen ka meditatsioonidega, mis aitavad hoida stabiilset emotsionaalset taset.
Tegelen ka hobidega: laulan, vaatan filme, mängin mälumänge, kohtun sõpradega, valmistan toitu, naudin tütre ja mehe seltskonda ja võimalusel reisin üle Eesti ja maailma, avastades uusi kohti ja kultuure.
See kõik aitab säilitada tasakaalu ning energiat heal stabiilsel tasemel.
Turundus muutub nii kiiresti, et peab hoidma kogu aeg silm muutuste peal. Selleks kasutan erinevaid allikaid nii sotsmeedias, Runetis kui ka Euroopa ja Ameerika allikaid.
Lisaks sellele külastan konverentse ning osalen ka erinevates koolistustes, eelkõige online koolitustes turunduse teemadel (sotsmeedia, persoonibränd jne)
Hoian ennast kursis ka Eestis toimuvate turundusürituste ja koolitustega. Jälgin, mida teevad ka teised koolituskeskused ning püüan igatpidi hoida kõiki õppekavasid kooskõlas nõudluse ja kaasaegsete trendidega.
Mis puudutab arengut täiskasvanukoolituse valdkonnas, siis külastan ka vastavaid online koolitusi, sügisel sooviks läbida ka Vestifex OÜ korraldatud koolitust, kuna olen kuulnud selle kohta palju positiivset tagasisidet. Ning jälgin ka Edutopia.org ressurssi, kust saan infot erinevate meetmete ning uudiste kohta.
Aastal 2018 olen läbinud Kira Weberi andragoogika online — kursuse. jälgin pidevalt ka tema postitusi FB grupis, kuna ta kirjutab palju uutest meetmetest, täiskasvanute koolitajate elust, raskustest ja juhtumitest. Püüan võimalusel võtta osa tema koolitustest, et hoida ennast andragoogika maailmas toimuvaga kursis.
Materjalid: lingid Kira Weber FB lehele ja koolitustele, kust saan infot andragoogika uuenduste, uute meetodiet ning koolitajate töö kohta.
https://www.facebook.com/groups/1695710657411549/
AITÄH TÄHELEPANU EEST!
