JANA GASHKOVA CV
Nimi: Jana Gashkova
Isikukood: 48308080211
Telefon: +372 55662979
E-mail: jana.gashkova@gmail.com
E-mail: jana@paprika.ee
Keskharidus:
1990 – 2001: Tallinna Humanitaargümnaasium
Kõrgharidus:
08.2001 – 06.2006: Tallinna Tehnikaülikool – Rahvamajandus, bakalaureusekraad
08.2006 – 06.2012: Tallinna Tehnikaülikool – Turundus, magistrikraad
Täiendavad kvalifikatsioonid:
Täiskasvanute koolitaja, tase 6 – kutsetunnistus nr 145510 (kehtib kuni 04.06.2024)
Noorsootöötaja, tase 6 – kutsetunnistus nr 002415 (kehtib kuni 22.05.2021)
10.2015 – praeguse hetkeni: Paprika OÜ – tegevjuht, turundusjuht, vanem koolitaja
07.2014 – 10.2015: Eurobio Lab OÜ (Natura Siberica Eesti) – Euroopa strateegiline turundusjuht
05.2011 – 06.2014: Tere AS – Tootejuht
10.2010 – 05.2011: Sunorek AS – Tootejuht
11.2005 – 09.2010: Drogas OÜ – Sortimendijuht
05.2004 – 11.2005: VP Market OÜ (Maxima OÜ) (Eesti) – Ostujuht
2020 – Emotsionaalne Intellekt, Kõrgem Majanduse Kool, 16 tundi
2020 – Käitumise neurofüsioloogia, Moskva Riiklik Ülikool, 16 tundi
2020 – TRIZ ehk leiutava probleemlahenduse teooria, 4Brain, 40 tundi
2020 – “Mnemoonika koolitus”, 4Brain, 40 tundi
2019 – 2020 – Kursus “Madala haridustasemega täiskasvanute õppijate koolitamine”, Vestifex OÜ, 100 tundi
2019 – Turunduskonverents “Nutikalt suurepäraste tulemusteni”, 8 tundi
2019 – “Avaliku esinemise kunst”, 40 tundi
2019 – “Kuidas koolitada ajusõbralikult”, ETKA Andras, 8 tundi
2010 – 2019 – turundusteemalised seminarid ja konverentsid
2018 – Konverents „Kuidas müüa ja turundada eestlastele“, Paprika agentuur, 8 tundi
2018 – Konverents „Kuidas müüa ja turundada venelastele“, Best – Marketing, 8 tundi
2018 – Turunduskonverents „Nutikalt suurepäraste tulemusteni“, JCI, 8 tundi
2018 – Kira Weber’i Online andragoogikakursus, 12 tundi
2018 – „Mina – bränd“ koolitus, 2 tundi
2017 – „Copywritingu kursus“, Eric Edmeades, 20 tundi
2017 – „Digiturunduse konverents“ – Best – Marketing, 8 tundi
2016 – Laagrikasvataja kursus, Skill Õppekeskus, 40 tundi
2016 – Turundus sotsiaalmeedias, Win-Win Solutions, 12 tundi
2015 – NLP ja käitumispsühholoogia kursus, Renatus OÜ, 6 kuud
2015 – Kõne koolitus, Nikolai Bentsler, 20 tundi
2015 – Guerilla turunduse kursus, Mihhail Piskunov (MOST OÜ), 6 tundi
2015 – Igor Mann turunduskursus, Business Education Plus, 12 tundi
2015 – Facebooki turundusstrateegia, Social Fly OÜ, 6 tundi
2014 – „Mängu jõud – mitteformaalsed õppimismeetmed“, Muvio OÜ (Game Club), 8 tundi
2013 – Koka algõpe, Tallinna Teeninduskool, 220 tundi
2013 – „Uue tootega turule“, Tartu Ülikool, 16 tundi
2012 – Brändi loomine, Marketingi Instituut, 8 tundi
2012 – Internetiturundus, Marketingi Instituut, 8 tundi
2019. sügisel Paprika Tervisliku Turunduse kooli ruumides algas mahukas (180 ak.tundi) andragoogika koolitus (https://paprika.ee/andragogika/), mis on hetkel ainuke venekeelne andragoogika koolitus Tallinnas. Uut lendu planeerime suveks ning on rõõm näha, et huvi antud koolituse ja andragoogika teadmiste vastu kasvab. Näen oma rolli vene vene keelt kõnelevate täiskasvanukoolitajate Tallinna kogukonna loomises ja arendamises, sest arvan, et venekeelsete koolituste kvaliteet ja koolitajate kompetentsid ei ole täna piisavalt heal tasemel. Vene koolitajad ei ole ka enamasti kursis, kust saab vajalikku infot või täiendavaid professionaalseid koolitusi. Siiamaani on Paprika ruumides toimunud 2 pikemat koolitust ja üks 1-päevane avalik koolitus ajutöö ja meetodite teemal, lisaks sellele saame kord kuus kokku, et arutada nii valdkonnas toimuvat, kui ka isiklikke kogemusi. Sel aastal sain ka EPALE saadikuks ning loodan, et saan panustada täiskasvanukoolitusse ka sel tasemel. Sooviks olla kursis valdkonnas toimuvaga ning edastada infot inimestele, kellele see info pakub huvi. Osalen elukestva õppe diskussioonides nii EPALE, kui ka Eesti täiskasvanukoolitaja kogukonna lehel Facebook-is ja venekeelsel täiskasvanukoolitajate lehel „Space – развитие и образование взрослых». Sügisel 2019 võtsin osa Mittekonverentsist, kus arutasime vene täiskasvanukoolitajate kaasatust ja ka elukestvat õpet. Võimalusel osalen ka Eesti 2035 arengustrateegia töögruppides, mille üks põhisuundi on Tööturu tulevik. Kirjutan ka artikleid Paprika blogi jaoks, osa millest on seotud haridusega ja sellega, kuidas valida koolitusi ning mille peale pöörata koolituste valimisel tähelepanu. Artiklid ilmuvad minu isiklikul lehel ja Paprika lehel Facebook-is ja Instagramis, ning on olemas ka kinnitus vene Delfi poolt, kes lubas esimesel võimalusel (siis, kui inimesed on valmis lugema mitte ainult viirusega seotud uudiseid) panna mu artiklid üles. |
Emakeel: vene keel
Võõrkeel | Mõistmine | Rääkimine | Kirjutamine | ||
Kuulamine | Lugemine | Suuline suhtlus | Suuline esitlus | ||
Eesti | C1 | C1 | C1 | C1 | C1 |
Inglise | C1 | C1 | C1 | C1 | C1 |
Saksa | A2 | A2 | A2 | A2 | A2 |
Hispaania | A2 | A2 | A2 | A2 | A2 |
Itaalia | A1 | A1 | A1 | A1 | A1 |
Jrk nr | Koolituse nimetus ja lühikirjeldus | Tellija | Koolituse läbiviimise periood |
1. | „Äriplaan ja turundus toitlustusettevõttetele“
Koolitus oli mõeldud nii alustatavatele kui ka kogenud ettevõtjatele, kes tegutsevad Toitlustuse alal. Rääkisime nii baasteemadel (klientidest, teenindusest, lojaalsusprogrammidest), kui ka turunduskanalitest ja meetmetest, mis on kättesaadavad väikestele äridele.
Maht: 6 AT | Natalia Bondareva | 02.04.2014 |
2. | „Kuidas müüa rohkem ja allahindlusteta – Guerilla (ehk väikse eelarvega) turundus“
Viisin koolituse koos Venemaa turunduseksperdiga Mihhail Piskunoviga. Rääkisime väikse eelarvega meetmetest, müügi- ja turundusstrateegiast ning ka allahindluste ohust ning nende vältimisvõimalusest.
Maht: 6 AT | Paprika OÜ | 15.02.2017 |
3. | „Kuidas kirjutada, et inimesed ostaks ja jagaks infot edasi“.
Väga põhjalik ühepäevane sisuturunduse (copywriting) koolitus, mis on pühendatud müüvate tekstide kirjutamisele. Koosneb teooriast ja praktilistest ülesannetest suures hulgas. Koolituse eesmärk on oskus kirjutada tekste sotsmeedia jaoks, mis tõmbaks tähelepanu ning kutsuks ostma. Sisaldab nii baas sisuloome tehnikaid, kui ka kreatiivseid tehnikaid.
Maht: 8 AT | Paprika OÜ | 13.04.2017; 13.05.2017; 07.10.2017; |
4. | „Säästlik turundus“
Koolitus oli mõeldud alustatavatele ja väikestele ettevõtjatele ning kaasas turunduse aluseid ning väikse eelarvega turundust.
Maht: 6 AT | Paprika OÜ | 01.06.2017 |
5. | „Kuidas kirjutada, et inimesed ostaks ja jagaks infot edasi“. Kahepäevane sisuturunduse (copywriting) koolitus.
Maht kokku 16 AT | Paprika OÜ | 21 – 22.07.2017 |
6. | „Turundus loomingulistele inimestele“
Koolitus oli mõeldud inimestele, kes omavad hobby – t (freelancerid, väiksed ettevõtjad) ning soovivad muuta oma hobby – t põhitegevusalaks ja raha teenimisallikaks.
Sisaldas nii baas turundusteemasid, kui ka persoonibrändi, sotsmeedias edendamise, sisuloome ja väikse eelarvega turunduse teemasid. Lisaks sellele ka praktilisi ülesandeid ja ka müügiülesandeid (liftikõne ja muud) , mis on suunatud eraisiku müügioskuse parandamiseks. Vaata lisaks: http://tvorchestvo.paprika.ee/
Maht: 6 AT | Paprika OÜ | 07.09.2017 (Helsinki); 08.09.2017 (Helsinki); 12.10.2017 (Tallinn); 14.10.2017 (Tallinn); 17.11.2017 (Helsinki); 02.12.2017 (Tallinn); 04.05.2018 (Narva) |
6. | „Efektiivne turundus Teie äri jaoks“
Koolitus kestis 2 kuud ning koosnes 4-st pikast päevast. 1.päeva teema: Efektiivse turunduse vundament 2. päeva teema: Turundus Facebook-is ja Instagramis 3.päeva teema: Sisuloome 4.päeva teema: Väikse eelarvega turundus
Maht kokku: 24 AT | Äripäev | 03.10.2017 – 24.11.2017 |
7. | „Turunduse ja sisuloome online – koolitus“
Online – koolitus, mis on pühendatud sisuloome, turunduse ja edendamiskanalite (sh Facebook) teemadele. Sisaldas teoreetilisi tunde ning praktilisi koduseid töid.
Maht kokku: 8 nädalat; 16 AT | Paprika OÜ | 04.10.2017 – 13.12.2017;
08.02.2018 – 29.03.2018 |
8. | „Kõik algab armastusest: kuidas leida ja vormistada oma tarbijaskonda“
Koolitus oli mõeldud MTÜ-dele ning kaasas klientide teemat: kuidas saada aru klientide vajadustest, luua nendega kontakti ning muuta neid püsiklientideks.
Maht: 2 AT | SA Harju Ettevõtlus- ja Arenduskeskus | 20.10.2017 |
9. | „Persoonibränd: miks, kellele, kuidas?“
Koolitus on pühendatud väga populaarsele kaasaegsele teemale turunduses, milleks on persoonibränd. Selle vajadusele, ülesehitus protsessile ja edendamisele nii sotsmeedias kui ka teiste turunduskanalite kaudu.
Maht: 6 AT | Südamete Soojus, Tallinn | 13.11.2017 |
10. | „FACEBOOK oma kätega: sisust reklaamini“
Tegemist on pika ja sügava Facebooki – põhise koolitusega, mis kaasab nii erinevaid Facebooki võimalusi ja sisu loomist kui ka reklaami seadistamist, FB analüütikat jne.
Maht: 8AT | Paprika OÜ Reimax OÜ | 18.11.2017 (Helsinki); 09.12.2017 (Tallinn); 13.01.2018 (Tallinn); 10.02.2018 (Tallinn, eesti keeles); 14.04.2018 (Tallinn) |
11. | „Persoonibrändi ehitamine ja edendamine“
Koolitus on pühendatud väga populaarsele kaasaegsele teemale turunduses, milleks on persoonibränd. Selle vajadusele, ülesehitus protsessile ja edendamisele nii sotsmeedias kui ka teiste turunduskanalite kaudu.
Maht: 6 AT | Malkki Media, Soome | 28.01.2018 |
12. | „Eriline turundus erilistele MTÜ-dele: kõik, mida vaja teada MTÜ turundamiseks“
Koolitus kestis 2 kuud ning koosnes 4-st pikast päevast. 1.päeva teema: Turunduse alused 2. päeva teema: Persoonibränd ja turundus väikse eelarvega 3.päeva teema: Turunduskanalid ja turundus sots.meedias 4.päeva teema: Sisuloome
Maht: 24 AT | SA Harju Ettevõtlus- ja Arenduskeskus | 01.03. – 18.04.2018 |
13. | „Persoonibränd: hirmud eemale!“
Antud koolitus sündis tuginedes eelmistele persoonibrändi koolitustele. See oli mõeldud puhtalt alustavatele ettevõtjatele ning oli läbiviidud koostöös psühholoogiga, kuna sai selgeks, et äri alustamiseks on vaja ületada teatud hirme. Aeg oli jagatud järgmiselt: 50% psühholoogia (praktilised harjutused) ning 50% turundus (teooria ja praktilised harjutused) Õpilased said ka koduseid töid. Koolitus kestis kokku 3 nädalat. Vaata lisaks: http://dulberg.ee/persoonibrand
Maht: 18 AT | Paprika OÜ | 21.03.2018 – 04.04.2018; 24.09.2018 – 08.10.2018; |
14. | „Turundus oma kätega“
Online – koolitus, mis on pühendatud sisuloome, turunduse ja edendamiskanalite (sh E-mail turundus, Facebook ja Instagram) teemadele. Sisaldas teoreetilisi tunde ning praktilisi koduseid töid. Vaata lisaks: https://content.paprika.ee/
Maht kokku: 10 nädalat; 20 AT
| Paprika OÜ | 19.09.15 – 21.11.2018 |
15. | Interneti turunduse spetsialist
Tegemist on pika ja väga sisuka koolitusega, mis kestab 14 nädalat (enne 12 nädalat) ning valmistab online-turunduse spetsialiste. Koolitus on mõeldud neile, kes tahavad edendada oma äri või nendele, kes tahavad saada uut eriala ning edendada teisi.
Sisaldab järgmisi teemasid: · Turunduse alused (kliendid, uuringud, kanalid jne) · E-mail turundus · Müüva kodulehe loomine WordPressis · Instagrami turundus · Facebooki turundus · Persoonibränd · Google Adwords seadistamine · Ning rohkelt praktikat Vaata lisaks: https://paprika.ee/assistent
Maht: 106 AT (62 AT teooriat, 44 AT praktikat) | Paprika OÜ | 20.02. – 08.05.2018 (Tallinn); 11.09. – 27.11.2018 (Tallinn); 01.11.2018 – 31.01.2019 (Tallinn); 08.01. – 02.04.2019 (Tallinn); 21.02.-23.05.2019 (Tallinn) 18.04. – 04.06.2019 (Tallinn) 12.09.-19.12.2019 (Tallinn) 29.10.2019-18.02.2020 (Tallinn) 09.01.2020-04.04.2020 (Tallinn) |
16. | Äriline mäng „Mina – bränd“
Mäng on mõeldud persoonibrändi ehitamiseks ja tugevdamiseks ning ka ettevõtte ja enda kui ettevõtja analüüsimiseks.
Maht: 6 AT | Paprika OÜ | 31.08.2018; 23.11.2018 – Narva; 06.09.2018; 20.09.2018; 27.09.2018; 05.11.2018; 27.11.2018 – Tallinn; 13-14.09.2018 – Helsinki |
17. | Turundus ja müük alustavatele ettevõtjatele | IVEK, HEAK | 09.04.2019 (Narva) 10.04.2019 (Jõhvi) 16.04.2019 (Narva) 17.04.2019 (Jõhvi) 02.05.2019 (Tallinn) 03.10.2019 (Tallinn) 30.10.2019 (Tallinn) 16.10.2019 (Jõhvi) 23.10.2019 (Jõhvi) |
18. | Mentorite klubi: efektiivse Online – turundus | IVEK | 05.06.2019 (Jõhvi) 26.09.2019 (Narva) |
19. | „Persoonibränd: miks, kellele, kuidas?“
Koolitus on pühendatud väga populaarsele kaasaegsele teemale turunduses, milleks on persoonibränd. Selle vajadusele, ülesehitus protsessile ja edendamisele nii sotsmeedias kui ka teiste turunduskanalite kaudu.
Maht: 6 AT | Paprika OÜ | 05.08.2019 (Narva) |
20. | Mentorite klubi: Kuidas teha nii, et klient ostaks | IVEK | 11.09.2019 (Jõhvi)
|
21. | SMM-spetsialist
Tegemist on pika koolitusega, mis kestab 12 nädalat ning valmistab sotsiaalmeedia (Facebook, Instagram, Youtube) spetsialiste.
Sisaldab järgmisi teemasid: · Turunduse alused (kliendid, uuringud, kanalid jne) · Sisuplaani loomine · Sisuloome sotsiaalmeedia jaoks · Videosisu loomine oma kätega · Instagrami turundus · Facebooki turundus · Youtube turundus · Ning rohkelt praktikat Vaata lisaks: https://paprika.ee/smm
Maht: 96 AT (62 AT teooriat, 34 AT praktikat) | Paprika OÜ | 18.09.2019-04.12.2019
08.01.2020-25.03.2020 |
21. | Eestlased ja venelased: ühesugused või mitte? Kuidas õigesti turundada eestivenelastele? | Ettevõtluspäev | 08.10.2019 (Tallinn) |
22. | „Path to the ideal NGO“
Detsembis 2019 koostoos noorteorganisatsiooniga Youth Club Active korraldasime rahvusvahelise projekti Erasmus+ programmi raames, mis oli pühendatud MTÜ-de turundamisele, juhtimisele ja eduka tegevuse arendamisele | Paprika OÜ/Youth Club Active | 08.12.2019-14.12.2019 |
23. | „FUTURIST“
Turunduskoolitus „FUTURIST“ noorte projekti raames | Futurist | 18.01.2020 (Narva) |
24. | Turundus noortele Narva Keeltelütseumis Eesti-Vene projekti raames | Vestifex OÜ | 29.01.2020 |
25. | Atraktiivse lehe loomine Facebook-is ja Instagram-is | IVEK | 12.03.2020 |
26. | Lastelaager Vihasoo: vahetus „START – UP“
Oman ka laagrikasvataja ning noorsootöötaja kutsetunnistust (olen mitteformaalne treener). 2 suve järgi koordineerisin ning lõin sisu lastelaagri vahetusele „Start-up“, mis oli mõeldud 11 – 16 aastastele lastele. Lapsed pidid läbima äri alustamise protsessi alustades ideetormist ning lõpetades oma idee kaitsmisega 200 inimese ning žürii ees. Kajastatud teemad: · Loovmõtlemine · Meeskonna loomine · Projekti juhtimine · Müügi alused · Turunduse alused · Esinemise alused
Maht: 8 päeva | Noortelaager VIHASOO | Juuli 2018 Juuli 2019 |
27. | 06.12.2018 toimus minu poolt korraldatud konverents „Privet, ESTonskii klient: kuidas müüa ja turundada eestlastele“
Vaata lisaks: https://paprika.ee/konverents_turundus_est/ | Paprika OÜ | 06.12.18 |
28. | Lisaks ülalpool mainitud koolitustele sai läbiviidud terve hulk väiksemaid koolitusi, ärihommikusööke, turundusharjutusi ja muid turundusega ja müügiga seotud projekte. Lisaks esinesin erinevatel konverentsidel ja üritustel, mis on samuti enamasti seotud müügi – ja turundusega. |
|
|
LÄBIVAD KOMPETENTSID
Olen turunduskooli Paprika juhataja ning juba mitu aastat viin läbi turundusalaseid koolitusi. Lisaks sellele viimase aasta jooksul aktiivselt tegelen nii oma kolleegide, kui ka teiste täiskasvanu koolitajate arenguga andragoogika vallas. Mis puudutab turundust, siis usun sellesse, et turundus on väga praktiline ala, ning sellesse, et turunduskoolitaja peab olema eelkõige turunduspraktik. Seepärast kuigi mu põhitegevuseks on tänapäeval kool, tegelen endiselt konsulteerimisega, väiksel määral edendamisega ning teen koostööd suurte turundus- ja PR agentuuridega, kel aitan ehitada kommunikatsiooni vene sihtrühmaga. Kokku on minu praktikas olnud üle 50 klienti, keda ma aitasin väiksemal või suuremal määral, sealhulgas ka suuremad kliendid, nagu Balti Jaama Turg, VipMedicum, Sotsiaalministeerium jne. Võtan regulaarselt osa konverentsidelt (nii tavaosaleja, kui ka esinejana). Detsembris 2018 korraldasin konverentsi „Kuidas müüa ja turundada eestlastele“, mis oli suunatud parima kommunikatsiooni loomisele eestikeelse sihtrühmaga (https://paprika.ee/konverents_turundus_est/), oktoobris 2019 esinesin nii Ettevõtluspäeval, kui ka igaaastasel Turunduskonverentsil (https://turunduskonverents.ee/). Regulaarselt esinen ka raadios ja teles, kuhu mind kutsutakse turunduseksperdi arvamuse avaldamiseks. Turundusega tegelen juba peaaegu 14 aastat ning oman ka MA turunduse valdkonnas. Esimese hariduse (bakalaureuse tase) järgi olen Rahvamajanduse spetsialist, tänu millele saan ka turundusele vaadata globaalselt, pidades silmas mitte ainult turunduse loomingulist aspekti, kuid ka selle majanduslikku aspekti. Olen töötanud turundusjuhi ja brändijuhina sellistes ettevõttetes nagu Sunorek, Tere, Natura Siberica. Viimased aastad aga tegelen oma agentuuri ja kooli arendamisega. Pidevalt täiendan ennast nii isiklikult, külastades isikliku arengu treeninguid, kuid ka professionaalselt, uurides rahvusvahelisi (Ameerika, Euroopa, Venemaa) turundusallikaid ning külastades koolitusi ja turunduskonverentse nii Eestis, kui ka mujal. Mis puudutab enesetäiendamist andragoogika vallas, siis olen ka siin aastaga saavutanud üsna palju. Eelmise aasta kevadel sain täiskasvanute koolitaja 6. taset, sügisel läbisin koolituse „Madala haridustasemega täiskasvanute õppijate koolitamine“ mahus 100 ak.tundi. 2020 a. märtsis lõppes ka „Andragoogika ehk täiskasvanute koolitajate koolitus“ mahus 180 ak.tundi, mida me korraldasime koostöös OÜ-ga Vestifex ning millest ma võtsin aktiivse osa nii koolitajana, kui ka õppijana. Lisaks sellele sain sel aastal EPALE saadikuks, mis omakorda annab võimalust areneda andragoogika vallas ning olla toimuvaga kursis. Veebruaris esitasin dokumente Erasmus+ Täiskasvanuhariduse õperände programmi raames eesmärgiga külastada Euroopa koolituskeskusi ning täiendada koolitamisega seotud oskusi. Paprika ruumides toimuvad regulaarselt ka vene keelt kõnelevate täiskasvanute koolitajate kokkusaamised, kus me viime läbi kovisioone, arutame raskusi ja jagame kogemusi töö vallas. Tõendusmaterjalid: diplomite koopiad Jana Gashkova rahvamajanduse diplom |
Olen oma praktikas viinud läbi koolitusi nii lastele, noorukitele kui ka täiskasvanutele. Hetkel on mu koolitusi külastanud umbes 700 õppijat ning nende hulgas on olnud väga erinevaid inimesi.
Viimane aasta oli professionaalsete katsetuste seisukohalt eriti rikkas. Võib olla on see seotud sellega, et hakkasin viima koolitusi teistes Eesti piirkondades, kuhu satuvad väga erineva taustaga ja kogemusega inimesed, mis nõuab tolerantsust ja mõistvat suhtumist, oskust hoida grupi tervikuna, samas aga leida ühist keelt iga grupi liikmena. Võib olla on see seotud ka minu, kui koolitaja kompetentsuse kasvuga, mistõttu ma aina rohkem märgan inimeste motiive ja vajadusi.
Suhtun igasse õppijasse eelkõige viisakusega, püüan olla inimestega ühel tasemel ning mitte bossi, vaid partneri ehk „navigaatori“ rollis, kes näitab suunda, aitab leida võimalusi ja lahendusi ning näeb igas inimeses eelkõige inimest.
Püüan seada piire, kui õppijad hakkavad neid rikkuma (mõned soovivad saada vastuseid oma küsimustele hilisõhtul), samas aga tulla vastu, kui ma näen, et õppija ei jõua esitada õigeks ajaks kodutööd, on puutunud kokku terviseprobleemide või muude piirangutega. Arvestan sellega, et iga inimene on individuaalne, aga väärtustan ka oma õigusi.
Suhtlemiseks, materjalide avaldamiseks ja kodutööde esitamiseks kasutame suletud gruppe Facebook-is.
Peale esimest tundi, kui on vaja esitada esimest kodutööd, puutume tihti kokku sellega, et inimesed ei julge panna oma töid välja, kuna kardavad kriitikat. Seetõttu kohe esimeses tunnis räägime reeglitest, üks millest on teiste austamine ning kriitika vältimine. Ning ka sellest, et parima tulemuse saame saavutada vaid siis, kui kõik võtavad koolitusest aktiivselt osa.
Toetame seda lähenemist ka tundides – teeme erinevaid mänge ja harjutusi, mis lisavad enesekindlust, aitavad inimestel astuda raamidest välja ning hakata rääkima oma tootest, teenusest ja ka iseendast. Esimeses tunnis palume inimestel rääkida oma elu saavutustest ning sellest, mille üle nad tunnevad uhkust. See aitab samuti tunda ennast enesekindlamalt.
Kindlasti on ka neid, kellel ei tule tekstid, reklaami seadistamine, kodulehtede loomine või muud asjad kohe nii hästi välja. Püüame suhelda iga inimesega individuaalselt ning otsima igaühe jaoks sobivaid lahendusi, motiveerida õppijaid ning aidata neil avada oma potentsiaali avada ning elimineerida hirmu.
Koolitajana pean tähtsaks suhtuda austusega nii õppijatesse, kui ka kolleegidesse ja partneritesse, hoida nende autoriteeti ning igatpidi toetada. Usaldan oma kolleege, kes on kõik suurepärased oma ala spetsialistid, ning hea meelega suunan oma kliente nende juurde, kuid on vaja professionaalset abi.
Minu ettevõte Paprika OÜ on registreeritud Eesti hariduse Infosüsteemis (Paprika tervisliku turunduse kool) ning jälgib Täiskasvanute koolituse seadusest tulenevaid eeskirju ja nõudeid (majandustegevusteadete esitamine, õppekavade ja õppetingimuste olemasolu kodulehel, vastava õppekeskkonna loomine jne). Vastav info iga koolituse kohta on esitatud vastava koolituse kodulehel: https://paprika.ee/come-and-stay/; https://paprika.ee/shkola jt. Paprika OÜ teeb koostööd ka Töötukassa, Harjumaa Ettevõtlus- ja arenduskeskuse ja Ida – Viru Ettevõtluskeskusega ning jälgib oma töös ka nende organisatsioonide reegleid ja eeskirju. Töötukassa poolt korraldatud ning EKKA poolt läbiviidud kontrolli tulemusena saime 25 punkti 25 – st (10 põhikontrolli + 3×5 täiendavate lehtede kontrollimise eest), mis samuti kinnitab tõsist suhtumist koolitusprotsessi ja seaduse täitmisesse. Paprika OÜ hoolikalt suhtub ka Maksu- ja Tolliameti eeskirjade täitmisesse, mille järgi iga aasta 31. jaanuariks peab olema esitatud õppijate nimekiri edaspidiseks info sissekandmiseks deklaratsioonidesse. Oma töös kasutame ka elukestva õppe strateegiat 2020 ning võtame osa Eesti arengukava 2035 arendamisest, ehk kasutame võimalust mõjutada täiskasvanuõppe arengut. |
Paprika kooli koolituste hulgas on olemas nii lühikesed (4 – 8 AT), kui ka pikemad programmid (90 – 160 AT). Reeglina koosnevad kõik koolitused 50% teooriast ning 50% praktikast, kusjuures püüame kolleegidega kogu aeg suurendada praktika osakaalu, eelkõige mitteformaalsete meetodite arvelt.
Kuna turunduse puhul on tegemist praktilise alaga, siis on ka tunnid väga harjutusrohked. Mõnede harjutuste puhul palume õppijatel jagada tulemusi, mida arutame koos grupis, mõnede harjutuste kohta aga anname individuaalset tagasisidet. Osa harjutusi on ka sellised, kus õppijad annavad tagasisidet teineteisele, tänu millele ka õpivad.
Turundusoskuste (kliendid, kasud, tekstid, sotsiaalmeedia jne) sügavaks läbitöötamiseks saavad õppijad kodutöid, mida vastav koolitaja kontrollib ja annab tagasisidet.
Seda teeme nii isiklikult, kui ka avalikult FB grupis ja iga tunni alguses, nii et terve grupp õpiks kogu koolituse vältel. Tagasisidet anname tüüpiliselt nn „hamburgeri“ mudeli järgi. Ehk siis „tugevused“ – „nõrkused“ – „tugevused“. Seda meetodit kasutan alates NLP kursuse läbimisest aastal 2015.
Pikemate koolituste lõpus peavad õppijad kaitsma oma projekte, millele saavad minu, kui kooli juhataja ja kogenud turundaja tagasisidet.
Tüüpiliselt koolituste läbiviimiseks kasutan eesti või vene keelt (sõltuvalt grupist), kuid kuna turunduses on hästi palju rahvusvahelist terminoloogiat, siis kasutan ka inglise keelt ja inglisekeelseid termineid ja lühendeid.
Õppijad saavad kätte materjale, kus on olemas inglisekeelsete terminite ja lühendite seletused.
Seda on vaja nt sotsmeedia (Facebook, Instagram) ja Google Ads reklaamide seadistamiseks, WordPressis kodulehtede loomiseks, läbiviidud kampaaniate analüüsimiseks ja reklaamkampaaniate planeerimiseks.
Manusest leiate slaide koolitusest, kus on toodud terminid koos nende tõlgendusega.
Facebooki seminar: slaidi näidis 1; Facebooki seminar: slaidi näidis 2
Traditsiooniliste offline koolituste puhul kasutan Facebook-i või Padlet – i. Seda on vaja grupiga suhtlemiseks tundide vahel, kodutöö esitamiseks ning tagasiside andmiseks. Online koolituste jaoks kasutan erinevaid platvorme, mille valik sõltub konkreetsest tunnist ja selle vajadustest. Nt, kui on vajadust diskussiooni või grupitööde vastu, kasutan tavaliselt zoom.us platvormi, mis lubab korraldada konverentse ning mugavalt jagada osalejaid töögruppidesse. Kui on vaja näidata slaide, joonistada, kaasata Youtube materjale, siis eelistan Pruffme.com platvormi. Kui on vaja laadida graafilised failid üle, siis mõnikord teeme koolitusi ka Skype-is. Testide ja mängude loomiseks kasutan kas sedasama Pruffme.com platvormi (platvormi funktsionaal lubab luua mänge), kahoot-i või muid platvorme. Kasutame ka telefoni appe, nt. Chwazi, Mentimeter ja teisi. Tagasiside korjamiseks kasutame Google Forms ning meeskonnavaheliseks tööks Asanat. Siiski arvan, et kõige tähtsam oskus online-koolituste puhul on mitte ainult õige platvormi valik, vaid oskus kaasata inimesi ning hoida gruppidünaamikat, kuna online-is on seda teha raskem, kui offline-is. Kaasamiseks kasutan aktiivseid online õppemeetodeid, milleks on igasugused mängud, dialoogid väikestes gruppides ja suuremad arutelud, info otsimine Internetist, emojide kasutamine jne. |

ÕPPEPROTSESSI ETTEVALMISTAMINE
Osa minu koolitusi on tellitud ettevõttete või riigiorganisatsioonide poolt, osa on aga korraldatud Paprika tervisliku turunduse kooli ehk minu organisatsiooni poolt. Tellitud koolituste puhul saan tavaliselt infot soovide, ootuste ning ka õpperühma taseme kohta tellija käest. Kui koolituse korraldaja on nõus edastama mulle õppijate kontaktandmeid, võtan nendega ühendust planeerimise etapil, et selgitada ka nende personaalseid vajadusi ja ootusi. Alternatiivina koostan ülesannet (case-study), mida õppijad peavad lahendama ning vastuste alusel selgitan välja grupi taset ja põhiküsimusi. Tavaliselt aga tellitud koolituse puhul seda ei toimu. Sellisel juhul esitan küsimust eesmärgi ja ootuste kohta grupile koolituse alguses, et võimalusel natuke koolitust sättida. Kuna turunduskoolitustele tavaliselt tulevad üsna motiveeritud inimesed, saan nendega rääkida individuaalsetest eesmärkidest. Tänu viimasele koolitusele (madala haridustasemega õppijate koolitamine) aga tean, et see pole alati võimalik. Õnneks on mul nüüd tänu õpetajatele ja kolleegidele taskus hulk meetodeid, kuidas selgitada välja ka vähem motiveeritud inimeste vajadusi. Võimalust katsetada neid aga õnneks või kahjuks hetkel veel ei olnud. Minu poolt korraldatavate turunduskoolituste puhul püüan alati selgitada vajadused enne koolitust. Seda teen kas telefonikõnes või ankeedi abil (Google Forms). Pikkemate koolituse puhul ( nt Interneti turunduse spetsialist) on minu jaoks väga tähtis teada inimese taset ning ka praktika läbimise võimalust. Antud koolituse puhul toimub lõplik hindamine projekti esitamise kujul, seega on kohe alguses vaja teada, kas antud projekt on inimesel olemas. Kas ta soovib tegeleda oma ettevõtte turundusega või kaalub tulevikus tegeleda välisprojektide edendamisega. Juhul, kui projekti pole, pakume õppijatele oma partnerite listi, kes otsivad endale praktikanti. Niimoodi saab ettevõtte endale spetsialisti, õppija aga võimalust harjutada. Nagu ma juba mainisin, koolituse ettevalmistamise käigus uurin ka õppijate taset. Vastavalt sellele mõned koolituspäevad jagan kaheks (nt kodulehe loomine WordPressis või Facebook), ehk siis algajad ja kogemusega õppijad ning vajadusel salvestan ka täiendavad abimaterjale või annan lisaülesandeid. Ka praktikatundide teemad ja ülesanded sõltuvad grupi ettevalmistuse tasemest ja konkreetse grupi vajadustest. |
Tõendusmaterjalid: link Instagram-i koolituse ettevalmistusankeedile
https://forms.gle/24XybA3WCnUHLwaT9
Praktikakohtade nimekiri: Praktika veebruar
Tunniplaani näidis, kus inimesed on jagatud gruppidesse vastavalt tasemele:
Kõik Paprika tervisliku turunduse kooli õppekavad on koostatud minu poolt ning on väljundipõhised.
Nagu ma varem mainisin, turundus on praktiline ala, seetõttu õppijate poolt omandatavad õpiväljundid pole meie jaoks lihtsalt nõue, vaid eesmärk. Tegutseme selle nimel, et väiksed ja alustavad ettevõtjad või freelancerid, kellel ei ole piisavaid ressursse täiendava tööjõu palgamiseks saaks oma ettevõtte turundusega iseseisvalt hakkama.
Tänapäevased turundusinstrumendid (sots.meedia, WordPress, Google jne) on üsna lihtsad, mistõttu on meie eesmärgid täiesti teostatavad.
Seega õppekavade loomisel (või täiustamisel) lähenen eelkõige õpiväljunditest, mille alusel koostan programmi, panen paika koolituse mahtu, iga teema jaoks vajalikku mahtu ja siis juba ka vastavaid õppemeetodeid (seda me teeme koos iga koolitajaga) ja ka hindamismeetodeid.
Iga koolituse lõpus korjan tagasisidet, mille alusel teen analüüsi ning muudan õppekava ja programmi. Turunduse maailm muutub väga kiiresti, nt tekivad uued instrumendid või suureneb vajadus ühe või teise instrumendi vastu, mistõttu pidevalt muutub ka koolituse õppekava. Nt. kui veel aasta tagasi kõige tähtsamaks turundusinstrumendiks oli Facebook, siis tänapäeval on see Instagram.
See paneb ka mind ja minu meeskonda olla koguaeg maailmas toimuvate muudatustega kursis, aga ainult sellisel viisil (analüüsides maailmatrende ja grupi vajadusi) saame pakkuda aktuaalseid koolitusi.
Hetkel käib registreerimine 10.-ndasse „Internetiturunduse spetsialisti“ lendu. Selle aja jooksul pole olnud kahte ühesugust koolitust. Ka üleminek digikoolitustele toob muudatusi sisse.
Tõestavad materjalid:
Internetiturunduse spetsialist õppekava 15 tundi
Nagu sai varem mainitud, ei olnud meie koolis siiani ühtegi täiesti samasugust koolitust.
Tulevad erinevad grupid erineva ettevalmistuse tasemega ning vajadustega, muutub teemade aktuaalsus, muutub koolitusprogramm. Lisaks kuna tunnen huvi andragoogika, neuro(aju)teaduse ja uudsete õppemeetodite (sh digimeetodite ja appide) vastu, siis püüame kasutada ka neid teadmisi ja katsetada uusi meetodeid. Seega üldine programm võib olla sama, meetodid aga võivad erineda.
Nii koolituse jooksul, kui ka koolituse lõpus korjan tagasisidet, mis lubab muuta jooksvat koolitust (nt kui ma näen, et grupil on raskused teatud teema aruaamisega, siis kokkuleppel grupiga teen nt täiendavaid praktikatunde) ning muuta ka järgmist koolitust.
Kõige rohkem mänguruumi annavad praktilised tunnid, mille eesmärgiks on harjutada ning katsetada omandatud teadmisi. Praktikatundideks olen välja töötanud terve rida ülesandeid, millest kombineerin tundi vastavalt vajadustele. Kord teen suuremat rõhku müüvate tekstide kirjutamisele, kord case – study arutamisele, kord reklaami seadistamisele. Tegemist on elava protsessiga mida ma jälgin, koordineerin ning muudan vastavalt vajadustele selleks, et saavutada õpiväljundeid parimal viisil.
Materjalid: harjutuste näidised
SETI: turunduse alused; koolituspäeva programmi näidis
|
Materjalid: slaidide näidis linkiga autoritele
Uus reaalsus – uued väljakutsed 🙂 Esimene pilt – online praktikum, teine pilt – koolitus Youtube oma kätega.
ÕPPEPROTSESSI LÄBIVIIMINE
Sõltumata sellest, kes tegemist on Paprika koolitusega või tellitud koolitusega, koolitus alati algab tutvumisest ja personaalse eesmärgi seadmisest. Inimesed tulevad Paprika koolitustele tavaliselt kahe eesmärgiga: kas selleks, et õppida, kuidas edendada oma projekti, või selleks, et saada uus amet ning edaspidi tegeleda teiste ettevõttete edendamisega. Seega kuigi esialgselt õppekavas on seatud teatud kursuse eesmärgid, on igal õppijal ka oma individuaalne eesmärk, mida me arutame kursuse planeerimise etapil ning ka esimeses tunnis ootuste arutamisel. Samas uurin, mis teemad on iga õppija jaoks kõige aktuaalsemad, püüdes planeerida edaspidist grupitööd nii, et hõlmata kõige aktuaalsemaid teemasid, säilitades sealjuures koolituse struktuuri. Koolituse käigus võivad õppijate eesmärgid või prioriteedid muutuda, seega tuleme koolituse jooksul regulaarselt eesmärkide juurde tagasi ning kas täpsustame või vaatame need üle. Lisaks professionaalsetele eesmärkidele on igal õppijal ka nö isiklik eesmärk. Nii nt alustavate ettevõtjate puhul puutun ma tihti kokku hirmudega. „Kuidas endast kirjutada“, „mida mõtlevad minust teised“ jne on tüüpilised küsimused, mis tekivad õppijatel. Ning kui õppijal õnnestub oma hirnu ületada ning hakata nt endast rääkima või kirjutama, on see juba suur saavutus. Püüan suhtuda igasse õppijasse individuaalselt ning arvestada iga õppija potentsiaali ja eesmärgiga. |
Tõendusmaterjalid: koolituse slaid
Mõnede õppijate jaoks on enda hirmude ületamine kõige suurem väljakutse ja tähtsam eesmärk (link Darja Sovritskaja arvamusele: https://www.youtube.com/watch?v=sGyVNbvHgmw)
Alati alustan koolitust tutvumisest, reeglite sättimisest ning maksimaalselt toetava keskkonna loomisest. Räägime inimestega saavutustest, eesmärkidest ja igapäevastest tegevustest, tänu millele juba esimeses tunnis hakkab tekkima ühine emotsionaalne keskkond. Selleks, et inimesed saaksid paremini omavahel tuttavaks kasutan temaatilisi mänge ja grupitöid, selleks aga, et luua sügavamat kontakti – töid, kus inimesed peavad omavahel suhtlema ning mõnikord nt teine teist esitlema. Tänu sellele harjutusele harjutavad inimesed sisuloome oskust ning saavad veelgi rohkem teine teisest teada. See kergendab oluliselt ka kolleegide tööd, kuna nemad töötavad juba kulgenud grupiga. Kursuste programmid on ülesehitatud sellisel viisil, et mu koolitused toimuvad regulaarselt kogu kursuse vältel. Oma koolitustel küsin tagasisidet kursuse ja koolitajate kohta, tõstan uuesti ka eesmärkide küsimust ning vajadusel korrigeerime neid. Selleks, et tagada mugavat füüsilist keskkonda võtsin aasta tagasi üürile ruumi. Tean, et selles on alati olemas toimiv internet, lahtikäivad aknad, toimiv projektor, tee ja kohv piiramata koguses jne. 😊 Püüdsin teha ruumi maksimaalselt hubaseks, samal ajal aga töiseks. Inimesed kiidavad. Ka minu kui koolitaja jaoks on füüsiline keskkond väga tähtis, sest enne koolitust saan ma tegeleda inimestega ning keskenduda ettevalmistusele, mitte aga interneti või projektori seadmisele. Väliskoolituste puhul pole kahjuks alati võimalik tagada mugavat füüsilist keskkonda. Mõnikord viimasel hetkel selgub, et nt muutub ruum ning uus ruum pole üldse ettevalmistatud koolituse jaoks. Sellistel juhtudel aitab kogemus, oskus jääda rahulikuks ning kindlasti ka huumorimeel. Üheks tähtsamaid koolitajate oskusi on kindlasti paindlikkus – varus peab alati olema teatud hulk meetodeid, mida võib vajadusel teineteisega asendada juhul, kui füüsiline keskkond ei luba täita esialgset plaani või nt grupist tuleb kohale vaid paar inimest, mistõttu pole võimalik viia grupitöid läbi. |
Tõestavad materjalid:
Sisuloome ülesanne, mis on samal ajal suunatud parema kontakti loomisele õppijate vahel. Link Irina Krivorukova jutule: https://business.facebook.com/irina.krivorukova/videos/3080150525352005/?source_id=1756370694628234
Anastassia Bodrova töö: Anastassia Bodrova DZ 2-3_Istorija
Mõnikord toimuvad koolitused ka raamatukogus või lossis:
Paprika Tervisliku Turunduse kooli õppeklass:
Nagu sai varem mainitud, koolitus on elav protsess. Vaatamata õppekava olemasolule, on iga koolitus alati erinev. Koolitusel on olemas üldine eesmärk ja õpiväljundid, mida me peame grupina saavutama. Samas peab kindlasti arvestama nii grupi, kui ka iga osaleja eesmärkide ja vajadustega. Seega pikkade kursuste jooksul küsin pidevalt õppijate tagasisidet, uurin mis infost nad tunnevad puudust ning annan erinevaid harjutusi, teste ja küsitlusi selleks, et saada aru, kus grupp on ning kui hästi on üks või teine teema omandatud. Kui ma näen, et mingi teema osutus keeruliseks või õppijad soovivad pöörata teatud teemale rohkem tähelepanu, siis teen programmis muudatusi ning valin neid töövorme ja meetodeid, mis aitavad grupil saavutada õppeväljundeid parimal viisil. Kuna olen kooli juhataja, on mul olemas teatud vabadus ning võimalus teha täiendavaid tunde, salvestada täiendavaid materjale, teha individuaalseid konsultatsioone jne, mida ma vajadusel ka teen. Mõnikord puutun kokku sellega, et õppija loobub teatud ülesande täitmisest. Tavaliselt tekib selline vastupanu siis, kui on vaja esitleda oma projekti või kirjutada teksti ning lugeda seda gruppi ees. Suhtun sellesse lugupidamisega, sest tean, et maailmastatistikas peetakse esinemishirmu hirmuks Nr 2 peale surmahirmu. Tavaliselt oskan tänu kogemusele näha, mis seisab sellise käitumise ja vastupanu taga. Sellistel juhtudel asendan ülesannet antud õppija jaoks või töötan temaga individuaalselt. |
Tõendusmaterjalid:
Plaaniväline ülesanne reklaamtekstide ja köidvate pealkirjade loomise harjutamiseks
Inimesed tulevad koolitustele erineva taustaga ning koolituse protsessis läbivad erinevaid etappe, nii individuaalseid, kui ka grupi tasemel. Kuna inimeste arv on meie gruppides piiratud, saan hoida personaalset kontakti iga inimesega ning olla kursis, mis raskustega või saavutustega inimesed puutuvad kokku. Püüan olla paindlik ning vajadusel teha kas täiendavaid konsultatsioone, salvestada täiendavaid materjale või muuta programmi. Näen, et mõnedele sobib põhiprogrammi maht, mõned aga soovivad saada lisateadmisi. Seepärast olen otsustanud muuta õppesüsteemi ning ehitada üles online-süsteemi, kust õppijad saavad leida nii baasmaterjale, kui ka täiendavaid materjale erinevatel turunduse, müügi ja äriga seotud teemadel, selleks et iga õppija vajadused saaks täidetud. Selline struktuur loob täiendavaid võimalusi nii õppijatele, kui ka koolitajatele. Minu roll koolitajana on olla partneriks, kelle poole saab alati pöörduda ning vajadusel paluda abi. Püüan mängida õpiprotsessis alati toetavat rolli ning toetan kõiki arutelusid ja diskussioone, mis õppekäigus tekivad. Turunduse puhul on see eriti oluline, kuna „turunduslihas“ on põhimõttelist sama, nagu ükskõik mis muu lihas. Ning mida rohkem erinevaid kliente, olukordi jne me arutame, seda rohkem kogemust õppijad kogevad. Selliste arutelude tulemusena tekib mõnikord aktiivne debatt või isegi konflikt, sest inimestel on isiklikku kogemust ja arvamusi. Aga teadmine, et grupp läbib erinevaid etappe ja protsesse, ning et ilma selleta poleks õppeprotsess võimalik aitab tugevalt kaasa ning tänapäeval kasutan selliseid arutelusid juba eesmärgiga tekitada konflikti ning luua energiat õppimiseks. Muidugi tekivad ka olukorrad, kui üks grupiliikmetest rikub reegleid (mida me arutame kohe esimeses tunnis) või nõuab liiga palju tähelepanu. Sellistel juhtudel püüan eelkõige rääkida konflikti tekitajaga individuaalselt, samas aga võimalusel eetiliselt tuua konflikt grupi ette, et kaasata kõiki selle lahendamisse. Tänu sellele inimesed tunnevad ennast grupiliikmetena ning teavad, et neil on õigust meeleavaldamisele. Kui selle tulemusena konflikt ei lahene ning inimene jätkab vastuvõetamatud käitumist, võin pakkuda temale katkestada koolitust, kuna lõpptulemusena mõjutab selline käitumine kogu gruppi. Üleüldiselt aga on mul siiamaani õnnestunud luua positiivset emotsionaalset keskkonda. Umbes 3. -4. – ks nädalaks on näha, et inimesed hakkavad veetma ühisaega ka väljaspool koolitust, muutuvad väga toetavateks ning aitavad teineteisele kaasa. Samuti tagasisides mainivad tihti, et neil „vedas grupiga“ ning jätkavad koostööd ja suhtlemist ka peale koolituse lõppemist, mida me igatpidi toetame erinevate ürituste ja koosviibimiste abil. Tõendusmaterjalid: Facebooki koolituse slaidide näited. Esimesel pildil on heade coverite näited, teisel aga – koolituse osalejate näited. Diskuteerime ja arutame, mida saaks teha paremini: |
Lasen õppijatel avada oma potentsiaali (Sergey Shavrin esinemine tunnis)
|
Tõendusmaterjalid:
Ettekannete näidised
Facebook kontrolltöö näidisülesanne:

ÕPPEPROTSESSI ANALÜÜS JA HINDAMINE
Info kogumine on jagatud kaheks osaks: Info kogumise koolituse jooksul (pikemate koolituste puhul), mis aitab jooksvalt kohandada koolituse programmi ning viia see konkreetse grupi vajadustega kokku. Kogutud info põhjal võin teha otsust muuta teoreetilise ja praktilise materjali osakaalu, muuta õppemeetodeid, jagada teatud tundideks gruppi kaheks osaks (kui õppijate tase on väga erinev) jne. Seda infot tavaliselt kogun suuliselt. Info kogumine koolituse lõpus aitab hinnata koolituse sisu, õppekava ja teemade aktuaalsust, harjutuste ja õppemeetodite efektiivsust, ning ka iga koolitaja tööd. Antud info põhjal teen strateegilisi otsuseid koolituse programmi ja õppekava osas, mõnikord muutes ka koolituse pikkust, koolituse teemasid ning väga harva, aga siiski vahel ka koolitajaid. Seda infot kogun kirjaliku ankeedi viisil (Google Forms), mis koosneb nii etteantud vastustega küsimustest, kui ka avatud küsimustest. Kui tagasiside tulemusena tuleb välja, et mingi teema puhul jäi infost või praktikast puudu, siis võtame koos konkreetse koolitajaga materjalid ette ning muudame nii koolituse sisu, kui ka õppemeetodeid. Viimane selline olukord juhtus aasta alguses, kui sain negatiivse tagasiside Instagrami tundi ja koolitaja kohta. Instagrami tundide arv sai suurendatud, materjalid muudetud ning muudetud ka õppemeetodid – lisasime rohkem praktilisi ülesandeid (nii grupis, kui ka individuaalseid), kaasasime digivõimalusi ning muutsime ka kodutöö. Järgmise lennu tagasiside koolitajale ja koolitusele oli juba palju positiivsem. Kuna oleme puutunud kokku uue online reaalsusega, siis tegelen ka online metoodika arendamisega. Statistika järgi lõpetab MOOC koolitusi vaid 15% õppijatest, kusjuures suuremaks probleemiks on motivatsiooni kaotamine ja kaasatuse puudumine. Kaasata inimesi Online keskkonnas on tõepoolest raskem ning meetodid on täiesti teistsugused. Mis paneb mind praegu vaatama kõik koolitused üle ning töötama välja hoopis uusi meetodeid. |
Tõendusmaterjalid: link “Internetiturunduse spetsialist” koolituse tagasiside vormile https://forms.gle/HEVt5oDPiTEUSoij8
Koguda tagasisidet saab ka nii:
Turunduskoolitustele tulevad tavapäraselt motiveeritud inimesed, kes soovivad muuta oma elusid paremaks, parandada äritulemusi või saada uus elukutse. Nad otsivad ise infot ja võimalusi ning hea meelega jagavad infot ka grupis.
Pikkade kursuste lõpuks tavaliselt selgub, kes soovib areneda edasi ning tegutseda turunduses, kes aga soovib eelkõige seedida koolitusel saadud infot. Nendele, kes soovivad areneda edasi pakume erinevaid võimalusi, nt. praktikume, kuhu tegutsevad turundusspetsialistid saavad tulla, et harjutada koolitustel saadud oskusi või saada vastuseid vahepeal tekkinud küsimustele.
Hetkel arendame ka CV-keskuse – laadse platvormi, mis on mõeldud freelancerite jaoks. Seda teeme sealhulgas ka selleks, et anda Paprika koolituste lõpetatatele täiendavat võimalust töö leidmiseks ja edaspidiseks harjutamiseks.
Mõned lõpetajad võtavad aeg-ajalt ühendust ning paluvad abi või täiendavat infot mingi teema kohta. Alati aitan inimestel leida täiendavat infot selleks, et hoida end muudatustega ja uudistega kursis.
Väliskoolitustel tihti juhtub, et inimesed vajavad täiendavat infot mitte turunduse valdkonnas, vaid nt toetuste, riigi poolt pakutavate võimaluste jms kohta. Kuna töötan ammu alustavate ettevõtjatega, siis on mul vastav info olemas ning vajadusel jagan seda ka õppijatega.
Tõendusmaterjalid:
Lõpetajatele mõeldud praktikumi bänner
Uue Fabrika Paprika töö leidmiseks mõeldud platvormi bänner
Pikkade koolituste puhul, mis lõpevad õpiväljundite hindamisega, räägime hindamiskriteeriumitest juba esimeses tunnis. Vahepealsed teemapõhised hindamised toimuvad tavaliselt mängulises vormis, lõplik projekti kaitsmine on aga see, mis tekitab rohkelt hirme. Seepärast kogu kursuse vältel tuletan õppijatele meelde, kuidas näeb eksam välja, milleks nad peavad valmistuma ning millised on hindamiskriteeriumid. See aitab maandada stressi, teha õigeaegseid ettevalmistusi ning edukalt kaitsta oma tööd. Lisaks sellele jälgin kogu koolituse vältel grupi tööd ja dünaamikat, teadmiste omandamise protsessi ning viin vajadusel nõutud korrektuure sisse. Koguaeg jälgin ka kolleegide tööd ja suhtlen nii nendega, kui ka grupiga, et saada tagasisidet konkreetse tunni ja teema kohta. Koolituse üldtagasiside saamisel edastan seda kolleegidele. Selle alusel toome vajadusel sisse korrektuure kas metoodikasse või materjalidesse. Ning õppeprotsessi käigus hindan ka enda tegevusi, tänapäeval juba mitte ainult koolitajana, vaid ka organiseerijana, metodistina jne. Üldjoontes saan koolitajana kõrgeid hinnanguid, kuna olen mitteformaalne ja positiivse meeleoluga treener. Koolituskogemus on üsna pikk, kasutatavate meetmete valik on lai, mistõttu on koolitused lihtsad ja lõbusad, samas aga praktilised ja informatiivsed. Pean tähtsaks, et koolitusel oleks loodud vastav sotsiaalne, vaimne ja füüsiline keskkond, mille tagamiseks ja parandamiseks pidevalt hindan koolis toimuvaid protsesse. |
Tõendusmaterjalid:
Esimese tunni slaid infoga eksami ja kontrolltööde kohta
Ülevaadet koolituse tulemustest hindan nii korjatud kirjaliku (Google Forms) tagasiside, suulise tagasiside ja ka avalikult jagatud tagasiside alusel. Klientide arvamused on väga tähtis turunduseinstrument, mis tekitab usaldust. Meie elutempo on aga nii kiire, et kuigi koolis kõik kiidavad kvaliteeti, gruppi ja koolitajaid, siis peale koolitust ei jõua / ei viitsi enam keegi oma arvamusi jagada. Seega kui inimesed võtavad sõna nt sots.meedias ning kiidavad meie kooli või saadavad kiidusõnu e-maili teel, tähendab see minu jaoks väga palju. Õnneks juhtub seda üsna tihti (terve hulga arvamusi leidub kas FB lehel https://www.facebook.com/paprikamarketingschool/ või kodulehel www.paprika.ee) Mis puudutab isikute teavitamist, siis minu koolitustega on tavaliselt seotud 3 tüüpi isikuid: 1) Õppijad Õppijad saavad teada õppe tulemustest peale projekti kaitsmist. Kui kaitsmine on läinud edukalt ning on täidetud ka õppekavas kirjeldatud õppe lõpetamise eeldused (osaleja on külastanud vähemalt 75% auditoorsetest tundidest ning esitanud praktilise töö ehk projekti läbitud praktika põhjal), siis saab ta kätte tunnistuse eduka koolituse läbimise kohta. Kui õppija on külastanud vähem kui 75% auditoorsetest tundidest või ei ilmunud projekti kaitsmisele, saab ta kätte tõendi, kus on mainitud külastatud tundide arv. 2) Koolitajad Peale igat tundi kogun tagasiside konkreetse tunni kohta, mida edastan ka vastavale koolitajale. Selle tagasisidega arvestab koolitaja järgmise tunni planeerimisel jooksva koolituse käigus ning järgmise koolituse planeerimisel. Siis, kui koolitus on lõppenud ning üldtagasiside koolituse kohta on käes, arutame koolitajaga samuti tagasisidet tema tundide kohta ning vajadusel muudame koolituse mahtu, sisu, meetodeid jne. 3) Koolitus on korraldatud muu organisatsiooni poolt Sellisel juhul tagasisidet tavaliselt kogub korraldaja ning informeerib mind koolituse tulemustest ning õppijate arvamustest. Samas, kui tellitud koolitus on pikk (kestab mitu päeva või isegi mitu nädalat), siis kogun ka mina koolitajana jooksvalt infot ja tagasisidet, et efektiivsemalt planeerida enda tegevusi koolituse vältel. |
Tõendusmaterjalid: väljastatud tunnistuse, tõendi ja ainelehe näidised
Sellist tagasisidet enda koolituse ja materjalide kohta saab iga koolitaja:
ARENDUS-, LOOME- JA TEADUSTEGEVUS TÄISKASVANUKOOLITUSE VALDKONNAS
2019. sügisel Paprika Tervisliku Turunduse kooli ruumides algas mahukas (180 ak.tundi) andragoogika koolitus (https://paprika.ee/andragogika/), mis on hetkel ainuke venekeelne andragoogika koolitus Tallinnas. Uut lendu planeerime suveks ning on rõõm näha, et huvi antud koolituse ja andragoogika teadmiste vastu kasvab. Organiseerime koolitust koostöös OÜ-ga Vestifex ja selle juhataja Jelena Lohmatova – ga, kes organiseerib analoogseid koolitusi Narvas juba aastast 2012. Otsustasin korraldada selle koolituse seepärast, et venekeelsete koolituste kvaliteet ja koolitajate kompetentsid ei ole täna mu arust piisavalt heal tasemel. Paljud koolitajad ei tea midagi õppijate vajadustest, õppeprotsessi korraldamisest, tagasiside kogumisest jne. Paljude jaoks on koolitamine täiendav tegevus põhitöö kõrvalt, ning on vaid üksikuid, kes peavad andragoogika teadmisi tähtsaks ning harivad ennast selles vallas. Kahjuks ei ole vene koolitajad ka enamasti kursis, kust saab vajalikku infot või täiendavaid professionaalseid koolitusi. Sellest, et Andras korraldab täiendavat õpet kutse omanikkele ei tea vene koolitajad midagi ning tihti tegutsevad täiesti omaette (juhul kui üldse tegelevad oma komptetentside arendamisega) Seda on kurb näha, sest ebakompetentsed koolitajad viskavad varju ka tervele õppesektorile, kuna õppijatel kaob usaldus kohalikke koolituste kvaliteedi vastu. Sügisel toimus Paprika ruumides ka Vestifex-I korraldatud koolitus „Madala haridustasemega täiskasvanute õppijate koolitamine“. Tulemusena sai Paprikast koht, kus 1 kord kuus saavad vene keelt kõnelevad Tallinna täiskasvanute koolitajad kokku, et küsida nõu, jagada kogemusi või saada abi. Lisaks sellele sain sel aastal EPALE saadikuks ning loodan, et saan panustada ka sel tasemel. Sooviks olla kursis valdkonnas toimuvaga ning edastada infot inimestele, kellele see info pakub huvi. Kirjutan ka artikleid Paprika blogi jaoks, osa millest on seotud haridusega ja sellega, kuidas valida koolitusi ning mille peale pöörata koolituste valimisel tähelepanu. Artiklid ilmuvad minu isiklikul lehel ja Paprika lehel Facebook-is ja Instagramis, ning on olemas ka kinnitus vene Delfi poolt, kes lubas esimesel võimalusel (siis, kui inimesed on valmis lugema mitte ainult viirusega seotud uudiseid) panna mu artiklid üles. Tõendusmaterjalid: “Madala haridustasemega täiskasvanute õppijate koolitamine” koolituse lõpetajad Viimased artiklid täiskasvanu koolituste teemal: |
Osalen elukestva õppe diskussioonides nii EPALE saadikuna EPALE keskkonnas ja lehel, kui ka Eesti täiskasvanukoolitaja kogukonna lehel Facebook-is ja venekeelsel täiskasvanukoolitajate lehel „Space – развитие и образование взрослых».
Sügisel 2019 võtsin osa ka Mittekonverentsist, kus arutasime vene täiskasvanukoolitajate kaasatust ja ka elukestvat õpet. Võimalusel osalen ka Eesti 2035 arengustrateegia töögruppides, mille üks põhisuundi on Tööturu tulevik.
Jagan rahvusvahelisi uuringuid tööturu tuleviku kohta ja võtan sõna elukestva õppe teemadel ka oma Facebooki lehel.
Küll aga usun, et iga koolitaja peab ise olema ka aktiivne õppija ning hea näide kolleegide ja enda õppijate jaoks. Lisaks online – koolitustele, millest võtan pidevalt osa, olen saatnud taotluse Erasmus+ programmi Täiskasvanuhariduse õpirände toetamiseks (soovin külastada 4 koolitust, mis aitavad parandada minu kui koolitaja kompetentse) ning detsembris 2019 olen korraldanud rahvusvahelise projekti „Path to the ideal NGO for youth“, mis oli mõeldud noortega töötavate MTÜ-de jaoks.
Olen ise igavene tudeng, soovitan seda kõigile ning olen valmis seda teemat aktiivselt juurutama ka piirkondlikul ja muul tasemel.
Tõendusmaterjalid:
Screenshot EPALE veebilehelt
Eesti 2035 töögrupid – pilt kohtumisest
“Path to the ideal NGO for youth” – Youth Pass
Olen ainukese venekeelse andragoogika koolituse korraldaja Tallinnas ning sel tasemel osalen aktiivselt täiskasvanukoolituse valdkonna arendamises. Meie meeskonnas (Paprika + Vestifex) on 9 koolitajat, see on meie jaoks unikaalne kogemus, kuna läbiviidud Tallinna koolitus näitab erinevusi Tallinna ja Ida-Virumaa vahel, seetõttu otsime pidevalt võimalusi nii Tallinna, kui ka Narva koolituste kohandamiseks ja täiustamiseks. Arutame ka koolituse täiendamist uute digimeetodite, ajutööga seotud uuringute (õpin neuroteadust ning kavatsen kasutada uusi teadmisi ka koolituste kvaliteedi tõstmiseks) ja muude teemadega, mis teevad meie kursust veelgi põnevamaks ja aktuaalsemaks. Nagu sai mainitud ka punktis 4.1., näen oma rolli venekeelse täiskasvanukoolitajate võrgustiku loomises ja hoidmises Tallinnas. Siiamaani on Paprika ruumides toimunud 2 pikemat koolitust ja üks 1-päevane avalik koolitus ajutöö ja meetodite teemal, lisaks sellele saame kord kuus kokku, et arutada nii valdkonnas toimuvat, kui ka isiklikke kogemusi. Regulaarselt kirjutan artikleid Facebook-is (ja varsti peaksid ilmuma need ka vene Delfis). Nende abil soovin tõsta inimeste teadlikkust koolituste ja koolitajate valimise kohta, kuna paljud inimesed siiamaani ei tea, et on olemas sertifitseeritud täiskasvanute koolitajad. Soovin, et valiku tegemisel oskaksid nad pöörata sellele tähelepanu. Loodan, et tänu sellele kasvab ka täiskasvanukoolitajatel huvi andragoogika vastu, sest inimesed hakkavad eelistama koole ja koolitusi, mida korraldavad kompetentsed kutsetunnistusega koolitajad. Kusjuures näen, et see tegevus toob tulemust, kuna huvi suvel toimuva andragoogika koolituse vastu on võrreldes sel sügisel – talvel toimunud kursusega suurenenud. Tõendusmaterjalid: Minu arvamus venekeelses andragoogide grupis SPACE – развитие и образование взрослых |
Seda tegevust võiks jagada mitmeks suunaks.
- Paprika meeskond – minu jaoks on väga tähtis meie pakutavate koolituste kvaliteet. Kooli juhatajana vastutan selle eest, et kõik koolis töötavad täiskasvanukoolitajad teeks oma tööd hästi. Selleks korraldan regulaarselt meeskonnale harivaid üritusi ja kovisioone, kus me räägime meetoditest, juhtumitest jne. Lisaks sellele teen eraldi tööd iga koolitajaga, et täiendada konkreetset temaatilist koolitust. Selle töö tulemusena õppijate soovitusindeks (vastus küsimusele „Kas te julgeks soovitada antud koolitust oma lähedastele“) on 10/10-st.
- Vene keelt kõnelevad Tallinna täiskasvanukoolitajad, kes on läbinud andragoogika koolitusi Paprikas – nagu sai juba mitu korda mainitud, meie koolituskeskus on regulaarseks kohtumispaigaks nendele, kes on läbinud vastavaid koolitusi Paprikas. Ka seoses üleminekuga online – maailma on mõned neist pöördunud minu poole ning ma hea meelega jagan oma teadmisi selles vallas.
- Tallinna täiskasvanukoolitajad, kel ei ole kutset ja ei ole plaanis hetkel ka seda saada, kuid kes vaatamata sellele tunnevad huvi andragoogika, mitteformaalsete meetodite, online – meetodite jne vastu ning vajavad abi koolituste parandamisel või üleviimisel online – keskkonda
Tõendusmaterjalid: Paprika meeskonna koolitus
Link avatud koolitusele “Õpin õppima”: https://www.facebook.com/events/2287745494597815/

PROFESSIONAALNE ENESEARENDAMINE
Mida rohkem õpin andragoogikat, seda rohkem mulle tundub, et ma midagi ei tea. 😊
Sest andragoogika puhul on tegemist alaga, milles võib lõpmatult areneda. Ning seda ma teengi.
Viimase aasta jooksul olen külastanud rida andragoogika koolitusi (Kristel Jalaki koolituse „Kuidas aju õpib“ (8 ak.tundi), Vestifexi korraldatud koolituse „Madala haridustasemega täiskasvanute õppijate koolitamine (100 ak.tundi)“, Paprika ja Vestifexi koostöös korraldatud andragoogika koolituse jne.
Lisaks sellele õpin kõike, mis on seotud aju tööga ja neurofüsioloogiaga. Need teemad on seotud nii turunduse kui ka andragoogikaga, samas ka kreatiivsuse ja mälu arendamisega, mis on ka tänapäeval vajalikud oskused. Läbisin suvel ka esinemisoskuse koolituse, hetkel läbin ka Emotsionaalse Intellekti koolitust ja terve hulk koolitusi on veel varus.
Mida rohkem tegelen andragoogikaga, seda rohkem on teemasid, millesse sooviks süveneda.
Valdan erineval tasemel 6 keelt ning tunnen, et suudaks koolitajana ning ka isiksusena saavutada palju rohkem, kui kasutaks mitte ühte – kahte keelt, vaid rohkem. Lisaks aitaks rahvusvaheline tase viia Paprika kooli ja koolitusi hoopis teisele tasemele.
Tõendusmaterjalid: Erasmus+ õpperände taotlus
Mõned viimase aasta jooksul saadud tunnistused:
Jälgin enda energia taset ning püüan vältida olukordi, kui ma hakkan ära väsima. Seda nii füüsiliselt, kui ka emotsionaalselt, mis pole kahjuks alati võimalik. Töö inimestega annab mega – ressurssi, aga võtab ka energiat ära.
Hetkel oskan seda juba väga hästi tundma ning esimeste märkide tekkimisel püüan teha pausi ja puhata.
Paar korda nädalas tegelen spordiga, lisaks püüan olla maksimaalselt palju värske õhu käes ning kord nädalas lülitada välja telefoni ning teha infodetoksi.
Lisaks sellele tegelen ka jooga ja meditatsioonidega, mis aitavad hoida stabiilset emotsionaalset taset.
Siiski selle aasta jooksul oli hetk, kui tundsin et olen läbipõlenud ning vajan abi. Siis pöördusin ka psühholoogi poole.
Tegelen hobidega: õpin, loen, vaatan filme, mängin mälumänge, kohtun sõpradega, valmistan toitu, naudin tütre ja mehe seltskonda ja võimalusel reisin üle Eesti ja maailma, avastades uusi kohti ja kultuure.
See kõik aitab säilitada tasakaalu ning energiat heal stabiilsel tasemel.
Tõendusmaterjalid: viimaste kuude pildid
Andragoogika ja kõrvalvaldkonnad pakuvad mulle suurt huvi ning viimase aasta jooksul olen üsna palju panustanud enda arengusse.
Nagu juba kirjutasin punktis 5.1., olen viimase aasta jooksul külastanud rida andragoogika koolitusi (Kristel Jalaki koolituse „Kuidas aju õpib“ (8 ak.tundi), Vestifexi korraldatud koolituse „Madala haridustasemega täiskasvanute õppijate koolitamine (100 ak.tundi)“, Paprika ja Vestifexi koostöös korraldatud andragoogika koolituse jne.
Lisaks sellele õpin kõike, mis on seotud aju tööga ja neurofüsioloogiaga, kreatiivsuse arendamisega, mälu ja kontsentratsioonivõime parandamisega jne.
Ning põnevusega ootan ka ANDRASe koolitusi, mis jäid viiruse pärast ära.
Jälgin uudiseid EPALE keskkonnas ning vastavatel lehtedel Facebook-is, jälgin Edutopia ressurssi, võimalusel ka online-platvormide (zoom, mentimeter jne) poolt korraldavaid koolitusi jne.
Sel kevadel planeerin läbida ka online-koolitamisega seotud koolitusi ning hetkel valin sobiva kõikide pakutud võimaluste hulgast.
Tõendusmaterjalid: viimase aasta jooksul läbitud andragoogika koolitute tunnistused
AITÄH TÄHELEPANU EEST!
